Home
Projekt Poezja kobieca

Projekt Poezja kobieca

Udział uczniów kl.2d w projekcie UAM w Poznaniu

Laboratorium poezji kobiecej XX wieku

 

 

III LO jest jedną z sześciu szkół zaproszonych do udział w projekcie Laboratorium poezji kobiecej XX wieku .

 

III LO w projekcie UAM z racji wcześniejszych osiągnięć ( realizacja projektu Na literackich szlakach. Śladami R.Brandstaettera) reprezentują uczniowie kl.IId .

Uczniowie mają już za sobą etap kursowy otwarty dla całych klas , który miał miejsce XII 2014 – I 2015, a dotyczył zagadnień z zakresu poetyki i analizy dzieła literackiego w kontekście poezji kobiecej XX wieku oraz wyłonienie 3-5-zespołu , który sformułuje problem badawczy, którym chciałby się zajmować.

Klasę IId w projekcie reprezentują 3 osoby: Magdalenia Michalak, Natalia Świątek oraz Piotr Jabczyński. Trzyosobowa grupa postanowiła przyjrzeć się poezji wybitnej i cenionej poetki, choć zapewne nieznanej społeczności licealnej, a mianowicie Krystyny Miłobędzkiej. Problem badawczy został sformułowany i opisany przez grupę. Pozostaje trzymać kciuki za pozytywną ocenę jury uniwersyteckiego.

Szczegóły dotyczące projektu, jego celów, charakteru i przebiegu zainteresowane osoby odnajdą w załączniku kierowanym przez UAM do uczniów wybranych szkół.

 

Beata Błaszczyk

 

Załącznik:

Opis projektu Laboratorium poezji kobiecej XX wieku

 

Projekt Laboratorium poezji kobiecej XX wieku służy budowaniu warsztatu naukowego początkujących badaczy i wzmacnia kompetencje z zakresu poetyki i sztuki interpretacji. Proponowana inicjatywa ma za zadanie zachęcić młodzież licealną do głębszego zapoznania się z poezją kobiecą oraz do podjęcia badań nad interpretacją wybranych wierszy. Popularyzatorski charakter projektu sprzyja rozpowszechnieniu badań poezji kobiecej.

Patronkami projektu oraz merytorycznymi konsultantkami dla osób bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację są wybitne znawczynie literatury kobiecej: prof. Anna Legeżyńska (autorka m.in. Od kochanki do psalmistki. Sylwetki, tematy konwencje liryki kobiecej) oraz prof. Ewa Kraskowska (badaczka literatury kobiecej oraz inicjatorka innowacyjnego badawczo-popularyzatorskiego projektu Wielkopolski Słownik Pisarek).

Osoby bezpośrednio zaangażowane w projekt po stronie UAM – jego koordynatorzy: dr hab. Agnieszka Kwiatkowska, dr hab. prof. UAM Joanna Wójcik oraz mgr Tomasz Umerle – to w całości kadra zakładu, który wcześniej realizował projekt Wielkopolskiego Słownika Pisarek. Wymienione osoby odpowiadają za organizację i bezpośredni kontakt ze szkołami (Umerle) i realizację merytorycznych celów projektu (Kwiatkowska, Wójcik, Umerle). W każdej ze szkół na etapie badawczym jest przewidziany opiekun (nauczyciel), który będzie czuwał nad realizacją projektu, w szczególności nad współtworzeniem bloga oraz przygotowaniem i przeprowadzeniem przez uczniów, skonsultowanej z koordynatorami UAM, lekcji w klasie realizującej projekt. Lekcja ma przybliżyć całej klasie tematykę, z którą zapoznali się uczniowie z zespołu badawczego.

Zgodnie z założeniami projektu młodzież uczestniczyłaby w zajęciach wykładowców IFP oraz w prowadzeniu prac badawczych przy wykorzystaniu bazy uczelni (przede wszystkim zasobów biblioteki wydziałowej i uniwersyteckiej), na bieżąco konsultując swoje hipotezy z pracownikami naukowymi. Efektem wspólnej pracy badawczej mają być uczniowskie prace interpretacyjne poświęcone poezji kobiecej XX wieku, opublikowane drukiem i w formie e-booka oraz popularyzowane przy wykorzystaniu bloga projektu współtworzonego przez uczniów i naukowców.

Należy podkreślić, iż poznańska polonistyka ma długoletnie doświadczenie w łączeniu badań naukowych nad twórczością kobiecą z wykorzystaniem nowoczesnych środków komunikacji społecznej. W Instytucie Filologii Polskiej zrodziła się naukowo-popularyzatorska inicjatywa wspomnianego Wielkopolskiego Słownika Pisarek. Słownik – wybór haseł ukazał się też drukiem – powstaje na serwisie Wikia, www.pisarki.wikia.com, innowacyjnej platformie umożliwiającej wolną wymianę treści.

Laboratorium stanowi rozwinięcie i kontynuację tej inicjatywy – na stronie internetowej Słownika znajdzie się odnośnik do bloga projektu, który będzie służył do publikacji treści związanych z projektem – zostanie zarejestrowanym e-czasopismem – oraz stanowić będzie narzędzie popularyzacji wiedzy zdobytej przez zespoły badawcze w klasach. Ponadto, umożliwi on komunikację między koordynatorami i uczniami oraz opiekunami. Opiekunowie szkolni mają za zadanie zadbać, aby we współtworzeniu bloga uczestniczyli uczniowie klas.

Laboratorium poezji kobiecej XX wieku kontynuuje tradycję „otwartych” badań, tworząc platformę wspólnej pracy badawczej między poznańskimi filologami a uczniami wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych, którzy od kilkunastu miesięcy uczestniczą w zajęciach organizowanych przez IFP. Realizacja projektu pozwoli wzmocnić badawczy aspekt opisanej w odpowiednim załączniku współpracy IFP z wielkopolskimi szkołami, przy zachowaniu jego „otwartego” charakteru. Stąd projekt kierowany jest do klas, z którymi łączy IFP trwała współpraca.

Projekt przysłuży się upowszechnieniu wiedzy o dwudziestowiecznej poezji kobiecej, która to stanowi konieczne uzupełnienie istotnych monografii historycznoliterackich, pisanych z męskiej perspektywy, a także licealnych podręczników, w których poezja kobiet jest słabo reprezentowana. Twórczość poetek minionego stulecia zajmuje istotne miejsce w historii literatury polskiej, a ich dokonania wymykają się jednoznacznemu przypisaniu do nurtów literackich czy nawet dziedzin twórczości. Dorobek większości jest bardzo zróżnicowany, ma indywidualny charakter i – nawet w przypadku pisarek zaangażowanych społecznie czy politycznie – tylko w pewnym stopniu wpisuje się w obowiązujące trendy. Zasługuje na solidne opracowanie i zainteresowanie ze strony młodzieży.

 

 

Streszczenie etapów realizacji projektu:

 

  1. Etap kursowy otwarty dla całych klas (6 szkół) / XII 2014 – I 2015:
  • kurs z zakresu poetyki i analizy dzieła literackiego (5 zajęć x 1,5 h),
  • wyłonienie 3 3-5-osobowych zespołów, po jednym z 3 szkół, do udziału w etapie badawczym.
  1. Etap badawczy (3 szkoły) / II 2015 – IX 2015:
  • gromadzenie materiałów o wybranej poetce przez uczniów,
  • przygotowanie pisemnej interpretacji wybranego wiersza,
  • informowanie o postępach badawczych na blogu, przekazywanie zdobytej wiedzy klasie przy wykorzystaniu skonsultowanych z wykładowcami materiałów.
  1. Etap prezentacji wyników projektu / X-XI 2015:
  • przeprowadzenie przez uczniów wcześniej skonsultowanej z nauczycielem i koordynatorami, 1,5-godzinnej lekcji dla klasy,
  • prezentacja najlepszych interpretacji na konferencji zamykającej projekt, adresowanej do młodzieży licealnej. Dyskusja panelowa z udziałem zaproszonych literaturoznawców oraz koordynatorów,
  • opracowanie tomu interpretacji w formie książkowej oraz w formie e-booka zamieszczonego na blogu.
  1. Etap ewaluacji projektu / XI 2015:
  • analiza realizacji celów na posiedzeniu Komisji ds. Współpracy ze Szkołami, ocena wpływu projektu na zaangażowanie szkół we współpracę z IFP.

 

 

Szczegółowe informacje merytoryczne – w tym przede wszystkim o kryteriach zakwalifikowania uczniów do etapu badawczego – otrzymają nauczyciele drogą mailową przed rozpoczęciem zajęć.