Moje nawyki żywieniowe
„Moje nawyki żywieniowe” – ankieta w roku szkolnym 2014/2015
Na przełomie października i listopada 2014r. przeprowadzono wśród młodzieży naszej szkoły ankietę na temat ich nawyków żywieniowych. Ankietę „Moje nawyki żywieniowe” opracowali: Irena Linka i Mikołaj Komorowski. Jest ona częścią międzynarodowego, szwajcarsko – polskiego projektu „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”.
Ankietę wypełniło 459 uczniów (264 dziewczęta i 195 chłopców) co stanowi 85% społeczności szkolnej. Pozostałe 15% z różnych przyczyn nie wzięło udziału w badaniach (niechęć, nieobecność, brak zainteresowania). Wypełnienie kwestionariusza było dobrowolne. Miło nam, że aż 22 nauczycieli wypełniło także naszą ankietę!
Celem ankiety było poznanie nawyków żywieniowych młodzieży uczącej się w III LO oraz ich wiedzy związanej z tym zagadnieniem. Pytania dotyczyły: aktywności fizycznej, nawyków żywieniowych, znajomości profilaktyki prozdrowotnej. Oto wnioski:
- Niepokój budzi fakt, iż blisko 15% ankietowanej młodzieży nie podejmuje intensywnej aktywności fizycznej. Problem ten dotyczy dziewcząt – 20%.
- Cieszy fakt, że głównymi źródłami płynów w diecie młodzieży jest woda mineralna, herbata oraz soki owocowo-warzywne.
- Bardzo niepokojącym zjawiskiem jest zjadanie nie więcej niż dwóch posiłków na dobę przez ponad 20% ankietowanych (znów dominującą grupą są dziewczęta – 28%). Należałoby się zastanowić, czy wynika to z finansowej kondycji rodziny, czy z nieprawidłowego postrzegania swojej osoby (zagrożenie anoreksją lub bulimią) lub -być może – ze sposobu organizacji życia (dojazdy do szkoły itp.)
- Cieszy fakt, że tylko 5% chłopców traktuje Fast food’y jako przekąskę, natomiast niepokoi wysoki odsetek osób podjadających słodycze – 38%.
- Bardzo złym zjawiskiem jest niestosowanie racjonalnej diety, zarówno przez uczniów, jak i ich rodziny oraz niedostrzeganie faktu wartości profilaktycznej diety (choroby cywilizacyjne i nowotworowe) – około 70% ankietowanych.
- Odpowiedzi dotyczące komponowania diety stoją w sprzeczności z odpowiedziami na pytania nr 6 i 11. Prawdopodobnie wynika to z braku wiedzy, wyniesionej z gimnazjum, dotyczącej nawyków żywieniowych (wielu uczniów sygnalizowało, że nie rozumie pojęć: nisko lub wysoko przetworzonych produktów).
- Zadawalającym jest fakt niestosowania suplementów diet przez blisko 80% ankietowanych.
- Odpowiedzi na pytanie nr 10 sugerują, że część osób czerpie wiedzę na temat diet z Internetu i zadawalają się bardzo powierzchownymi informacjami. Osoby cierpiące na różne schorzenia mają w tym zakresie większą wiedzę i współpracują ze specjalistami. Wśród dziewcząt niepokoi dominacja diet odchudzających, nie popartych odpowiednimi wiadomościami. Wśród chłopców brak nam pewności, że stosowanie diet wysokobiałkowych lub wysokoenergetycznych powiązane jest z dużą aktywnością fizyczną!
- Cieszy 100% odsetek osób które wiedzą i rozumieją, że robienie sobie krótkich przerw podczas długotrwałej nauki jest warunkiem skutecznego procesu uczenia. Wietrzenie pomieszczenia, krótka gimnastyka, krótka drzemka, spacer czy zdrowa przekąska to najczęściej wymieniane sposoby. Niestety, aż 41% ankietowanych, jako jeden z wielu sposobów, wymienia słodką przekąskę i picie kawy.
Na koniec kilka rekomendacj:
- W ramach lekcji wychowawczych należałoby przeprowadzić zajęcia dotyczące zasad zdrowego żywienia.
- Należy kontynuować powyższe działania, nawet po zakończeniu udziału szkoły w projekcie „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”.
- Trzeba poruszyć problem żywienia na zebraniach z rodzicami.
- Umieścić na szkolnej stronie internetowej raport z powyższej ankiety, podać przykładowe przepisy na zdrowe posiłki i przekąski.
- Przeprowadzać na terenie szkoły cykliczne akcje związane ze zdrowym żywieniem np: Dzień Zdrowej Przekąski, Dzień sałatkowy, Zjedz owoc zamiast batonika itp.
- Regularnie badać młodzież w zakresie aktywności fizycznej i zasad zdrowego żywienia.
Opracowali:
Irena Linka
Mikołaj Komorowski
III Liceum Ogólnokształcące Poznań,…………………
- św. Jana Kantego
w Poznaniu
Ankieta
„Moje nawyki żywieniowe”
Ankieta jest związana z udziałem szkoły w międzynarodowym, szwajcarskim projekcie „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”
Instrukcja:
1.Przeczytaj uważnie pytania i wstaw krzyżyk w odpowiednią kratkę.
2.Pytania są uporządkowane, dlatego odpowiadaj na nie kolejno (następne pytanie jest związane
z poprzednim).
3.Masz wątpliwości – zapytaj!
Klasa ……….. K M
- Czy podejmujesz w ciągu tygodnia intensywną aktywność fizyczną (trening, praca fizyczna itp. – proszę nie brać pod uwagę lekcji WF)?
Nie Raz w tygodniu Kilka razy w tygodniu Sporadycznie
- Jaki typ płynów dominuje w Twojej diecie (możesz zakreślić kilka odpowiedzi)?
Woda mineralna Napoje izotoniczne Soki owocowe/ warzywne
Napoje wysokosłodzone Herbaty/ kawa
- Ile głównych posiłków zjadasz w ciągu dnia?
1 2 3 4 5
- Czy podjadasz między posiłkami?
Nie Sporadycznie Często
- Co najczęściej stanowi Twoją przekąskę?
Owoce/ warzywa Kanapki Słodycze Fast food’y
- Czy w swojej diecie kierujesz się zasadami racjonalnego żywienia (piramidą żywieniową)?
Tak Nie Sporadycznie
- Skąd pochodzi jedzenie, które zjadasz w szkole?
Z domu Z bufetu szkolnego Z automatu Inne
- Czy komponując swoją dietę używasz:
Produktów surowych (warzywa, owoce)
Produktów nisko przetworzonych (kasze, ryż niełuskany, pieczywo pełnoziarniste)
Produktów wysoko przetworzonych (pieczywo białe, wędliny, zupy i sosy w proszku itp.)
- Czy stosujesz suplementacje diet (witaminy, odżywki)?
Tak Nie Sporadycznie
- Czy stosowałeś/łaś lub stosujesz inną dietę, niż racjonalną (opartą na piramidzie żywieniowej)? Jeśli tak, to podaj jaką?
…………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Czy w Twojej rodzinie wykorzystuje się sposób odżywiania jako metodę profilaktyki chorób cywilizacyjnych i nowotworowych?
Tak Nie
- W jaki sposób walczysz ze zmęczeniem podczas długotrwałej nauki?
Wietrzę pokój
Gimnastykuję się/spaceruję
Piję kawę
Piję napoje wysokoenergetyczne
Jem słodkie przekąski (czekolada, cukierki, batonik, inne)
Jem zdrowe przekąski (owoce, warzywa, kanapki z gruboziarnistego pieczywa)
Dziękujemy za rzetelne wypełnienie ankiety!
Irena Linka
Mikołaj Komorowski