Dwie lektury szkolne- dwie fazy Zagłady
W środę, 24 kwietnia, jako klasa humanistyczna i patronacka mieliśmy okazję uczestniczyć w zajęciach akademickich na Wydziale Filologii Polskiej w poznańskim Collegium Maius, prowadzonych przez dr hab.Sylwię Karolak.
Wykład skupiał się na omawianej wcześniej na lekcjach języka polskiego literaturze holokaustu i II wojny światowej. Dr Sylwia Karolak nie tylko umożliwiła nam poszerzenie wiedzy w zakresie historii, ale również utrwalenie informacji dotyczących czasów wojny i okupacji. Dzięki licznie przywołanym fragmentom, zarówno opowiadań Tadeusza Borowskiego, jak i reportażu Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”, mogliśmy jeszcze dokładniej przyjrzeć się lekturze i zrozumieć omawiane treści.
Wykład z pewnością pozwolił nam uświadomić sobie, jak wyglądały realia czasów Zagłady, a przede wszystkim zaciekawił i zachęcił do powrotu do lektur i dalszych refleksji.
Lena Cendecka, kl.III D
Podróż(e) w czasie i przestrzeni
Jako klasa humanistyczna 2d udaliśmy się na Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, by uczestniczyć w wykładzie ,,Motyw podróży. O (podróżo) pisarstwie romantycznym i dzisiejszym” (10.04.2024), który poprowadził dr hab. Jerzy Borowczyk i jego student, pan Adrian Sadowski.
Wykład rozpoczął się od sprecyzowania słowa ,,podróż”, które może być zdefiniowane jako sama czynność podróżowania, wynik tej czynności albo nawet utwór literacki podejmujący tematykę podróży. Dr hab. Jerzy Borowczyk zadał retoryczne pytanie, czy romantycy w swoich podróżach byli otwarci na świat, czy patrzyli na innych z wyższością. Aby odpowiedzieć na to pytanie, sięgnął po kilka przykładów z polskiej literatury romantycznej, w tym po ,,Sonety” Adama Mickiewicza, które poeta napisał w trakcie swojej wędrówki po Krymie. Prowadzący wspomniał również o ,,podróżach niedobrowolnych”, czyli relacji z zesłań na Syberię pisanych przez polskich zesłańców. Profesor Borowczyk również stwierdził, że zasadniczymi składnikami dziewiętnastowiecznych opisów podróży były: trasa podróży, podmiotowość, różnorodność tematyczna oraz autopsja, czyli korzystanie z własnych doświadczeń, a nie z wiedzy powszechnej na temat terenów opisywanych w dziełach.
W drugiej części wykładu głos zabrał podopieczny prof. Borowczyka, czyli pan Adrian Sadowski, który przedstawił temat wykładu bardziej z perspektywy historycznej, również sięgając po przykłady z własnych podróży, których doświadczył w związku z Jego zainteresowaniami i kierunkiem studiów. Zwrócił uwagę na wielkie podobieństwo pomiędzy opisami podróży w dobie romantyzmu i pozytywizmu oraz na ich obiektywizm.
Te zajęcia pomogły nam spojrzeć na podróż z innej perspektywy i pozwoliły zrozumieć, w jaki sposób biografia i indywidualne doświadczenia autorów wpływają na ich dzieła.
Jan Czembrowski, kl.IID