Uczniowie III liceum od debaty do debaty
Fortes non modo fortuna adiuvat, ut est in veteri proverbio, sed multo magis ratio, pisał w I wieku przed Chr. jeden z najznakomitszych mówców starożytnego Rzymu, Marek Cyceron. Jego słowa pochodzące z Rozmów Tuskulańskich (2, 11) można przetłumaczyć na język polski w następującyc sposób: Dzielnym nie tylko szczęście sprzyja, jak głosi stare przyszłowie, lecz raczej wspiera ich rozum. Nie trudno odnieść ich znaczenie do uczestników klubu debat oksfrodzkich w naszej szkole, który od początku tego roku szkolnego (2020/21) znacznie powiększył swoje grono. Pierwszoklasiści, którzy od września dzielnie i konsekwentnie szlifowali swoje umiejetności debatując średnio co miesiąc w wewnątrzszkolnych debatach mieli wreszcie okazję sprawdzić swoje umiejętności poza szkołą. Zdalne nauczanie wprowadzone w październiku ani na chwilę nie zahamowało zresztą przygotowań naszych uczniów do udziału w debatach oksfordzkich. Kolejne debaty prowadziliśmy już w formie spotkań online.
Taką formę miał również turniej debat oksfordzkich, który odbył się 27 marca 2021 roku dzięki Klubowi Debat Oksfordzkich Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu o haśle przewodnim „Inwestycja w wiedzę przynosi największe zyski”. Jednym z patronów turnieju była firma Franklin Templeton Investments.
III liceum reprezentowała drużyna w składzie:
Mówczyni 1 – Dominika Szostak, klasa 1D
Mówczyni 2 – Lena Paluta, klasa 1E
Mówczyni 3 – Hanna Kobylacka, klasa 1D
Mówca 4 – Antoni Cyganiak, klasa 1F
W turnieju nasza drużyna debatowała przeciwko takim szkołom jak I Liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga w Kościanie, a także II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie. Tezy, nad którymi debatowali nasi mówcy zostały podane z 10-dniowym wyprzedzeniem i brzmiały one następująco:
Debata nr 1: Brak planu to plan porażki (propozycja)
Debata nr 2: Kapitał intelektualny jest lepszy niż kapitał finansowy (propozycja)
Debata półfinałowa: Zawsze lepiej inwestować, niż oszczędzać (opozycja)
Debata finałowa: Fundusze otwarte, to lepsza forma inwestycji, niż fundusze zamknięte (propozycja)
Uczniom III liceum z pewnością nie trzeba przypominać formuły debaty oksfordzkiej, ponieważ w ciągu ostatnich lat jest ona coraz częściej wykorzystywaną metodą prowadzenia zajęć, również w okresie zdalnego nauczania. Dla mniej wtajemniczonych warto jednak podpowiedzieć (w największym skrócie), że debata oksfordzka jako jedna z najbardziej kulturalnych form dyskusji polega na przedstawianiu argumentacji za lub przeciw danej tezie z perspektywy czterech mówców: mówcy wprowadzającego, argumentującego, kontrargumentującego i podsumowującego. Jako metoda dydaktyczna niesie ona dodatkowy walor umożliwiający zajęcie stanowiska często sprzecznego z naszymi wewnętrznymi przekonanami co do danego problemu, a to z kolei umożliwia nam spojrzenie na niego z szerszej perspektywy.
Turniej Debat Oksfordzkich, na którym wystąpił wyżej wymieniony skład był pierwszym zewnętrznym sprawdzianem naszych nowych mówców, ale już po pierwszej debacie można było odnieść wrażenie, że pewne szlify w świecie debat oksfodzkich już posiadają i celnie punktowali każdą kontrargumentację stron przeciwnych. Ze względu na charakter turnieju i konstrukcję tez argumentacja naszej drużyny bardzo często oscylowała wokół zagadnień z ekonomii, historii gospodarczej, czy socjologii, co wskazywało na gruntowne przygotowanie mówców. Piszę te słowa zresztą jako opiekun, który obserwował całą pracę zaglądając co wieczór na wspólny dokument i widząc pojawiające się często około północy kolejne zdania argumentacji do danej tezy. Pierwszą debatę grupową nasza drużyna zwyciężyła wynikiem 3:0, drugą 2:1. W fazie grupowej naprawdę niewiele zabrakło, aby nasza reprezentantka – Hania Kobylacka – otrzymała nagrodę najlepszej mówczyni! Po finanle turnieju debat feedback (omówienie) dokonań naszej drużyny trwał blisko godzinę, ale zarówno dla samych naszych mówców, jak i dla opiekuna był to bardzo przyjemnie i konstruktywnie spędzony czas. Nie obyło się również bez krytyki ze strony jury, ale dzięki temu z pewnością zdobyliśmy (piszę to również jako opiekun Klubu Debat) cenne doświadczenie i wiemy co możemy poprawić w naszym przygotowaniu.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do obejrzenia naszej drużyny w debacie finałowej pod poniższym linkiem:
To z pewnością nie koniec sukcesów naszych mówców! Inne drużyny reprezentują szkołę m.in. w Poznańskiej Lidze Debat, oraz w turnieju debat historycznych „Odzyskani bohaterowie”. W planach mamy również kolejne debaty wewnątrzszkolne, na które planujemy zapraszać całą społeczność III liceum. Zachęcamy do śledzenia naszych postępów.
Mateusz Raszyński