Home
Uczniowie III liceum od debaty do debaty

Uczniowie III liceum od debaty do debaty

Uczniowie III liceum od debaty do debaty

 

Fortes non modo fortuna adiuvat, ut est in veteri proverbio, sed multo magis ratio, pisał w I wieku przed Chr. jeden z najznakomitszych mówców starożytnego Rzymu, Marek Cyceron. Jego słowa pochodzące z Rozmów Tuskulańskich (2, 11) można przetłumaczyć na język polski w następującyc sposób: Dzielnym nie tylko szczęście sprzyja, jak głosi stare przyszłowie, lecz raczej wspiera ich rozum. Nie trudno odnieść ich znaczenie do uczestników klubu debat oksfrodzkich w naszej szkole, który od początku tego roku szkolnego (2020/21) znacznie powiększył swoje grono. Pierwszoklasiści, którzy od września dzielnie i konsekwentnie szlifowali swoje umiejetności debatując średnio co miesiąc w wewnątrzszkolnych debatach mieli wreszcie okazję sprawdzić swoje umiejętności poza szkołą. Zdalne nauczanie wprowadzone w październiku ani na chwilę nie zahamowało zresztą przygotowań naszych uczniów do udziału w debatach oksfordzkich. Kolejne debaty prowadziliśmy już w formie spotkań online.

Taką formę miał również turniej debat oksfordzkich, który odbył się 27 marca 2021 roku dzięki Klubowi Debat Oksfordzkich Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu o haśle przewodnim „Inwestycja w wiedzę przynosi największe zyski”. Jednym z patronów turnieju była firma Franklin Templeton Investments.

III liceum reprezentowała drużyna w składzie:

Mówczyni 1 – Dominika Szostak, klasa 1D

Mówczyni 2 – Lena Paluta, klasa 1E

Mówczyni 3 – Hanna Kobylacka, klasa 1D

Mówca 4 – Antoni Cyganiak, klasa 1F

 

W turnieju nasza drużyna debatowała przeciwko takim szkołom jak I Liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga w Kościanie, a także II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie. Tezy, nad którymi debatowali nasi mówcy zostały podane z 10-dniowym wyprzedzeniem i brzmiały one następująco:

 

Debata nr 1: Brak planu to plan porażki (propozycja)

 

Debata nr 2: Kapitał intelektualny jest lepszy niż kapitał finansowy (propozycja)

 

Debata półfinałowa: Zawsze lepiej inwestować, niż oszczędzać (opozycja)

 

Debata finałowa: Fundusze otwarte, to lepsza forma inwestycji, niż fundusze zamknięte (propozycja)

 

Uczniom III liceum z pewnością nie trzeba przypominać formuły debaty oksfordzkiej, ponieważ w ciągu ostatnich lat jest ona coraz częściej wykorzystywaną metodą prowadzenia zajęć, również w okresie zdalnego nauczania. Dla mniej wtajemniczonych warto jednak podpowiedzieć (w największym skrócie), że debata oksfordzka jako jedna z najbardziej kulturalnych form dyskusji polega na przedstawianiu argumentacji za lub przeciw danej tezie z perspektywy czterech mówców: mówcy wprowadzającego, argumentującego, kontrargumentującego i podsumowującego. Jako metoda dydaktyczna niesie ona dodatkowy walor umożliwiający zajęcie stanowiska często sprzecznego z naszymi wewnętrznymi przekonanami co do danego problemu, a to z kolei umożliwia nam spojrzenie na niego z szerszej perspektywy.

Turniej Debat Oksfordzkich, na którym wystąpił wyżej wymieniony skład był pierwszym zewnętrznym sprawdzianem  naszych nowych mówców, ale już po pierwszej debacie można było odnieść wrażenie, że pewne szlify w świecie debat oksfodzkich już posiadają i celnie punktowali każdą kontrargumentację stron przeciwnych. Ze względu na charakter turnieju i konstrukcję tez argumentacja naszej drużyny bardzo często oscylowała wokół zagadnień z ekonomii, historii gospodarczej, czy socjologii, co wskazywało na gruntowne przygotowanie mówców. Piszę te słowa zresztą jako opiekun, który obserwował całą pracę zaglądając co wieczór na wspólny dokument i widząc pojawiające się często około północy kolejne zdania argumentacji do danej tezy. Pierwszą debatę grupową nasza drużyna zwyciężyła wynikiem 3:0,  drugą 2:1. W fazie grupowej naprawdę niewiele zabrakło, aby nasza reprezentantka – Hania Kobylacka – otrzymała nagrodę najlepszej mówczyni! Po finanle turnieju debat feedback (omówienie) dokonań naszej drużyny trwał blisko godzinę, ale zarówno dla samych naszych mówców, jak i dla opiekuna był to bardzo przyjemnie i konstruktywnie spędzony czas. Nie obyło się również bez krytyki ze strony jury, ale dzięki temu z pewnością zdobyliśmy (piszę to również jako opiekun Klubu Debat) cenne doświadczenie i wiemy co możemy poprawić w naszym przygotowaniu.

 

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do obejrzenia naszej drużyny w debacie finałowej pod poniższym linkiem:

 

https://fb.watch/4y3e2AkFy_/

To z pewnością nie koniec sukcesów naszych mówców! Inne drużyny reprezentują szkołę m.in. w Poznańskiej Lidze Debat, oraz w turnieju debat historycznych „Odzyskani bohaterowie”. W planach mamy również kolejne debaty wewnątrzszkolne, na które planujemy zapraszać całą społeczność III liceum. Zachęcamy do śledzenia naszych postępów.

 

Mateusz Raszyński