Home
Od teorii do praktyki, czyli z sali wykładowej UAM na salę rozpraw sądowych

Od teorii do praktyki, czyli z sali wykładowej UAM na salę rozpraw sądowych

Od teorii do praktyki, czyli

z sali wykładowej UAM na salę rozpraw sądowych

 

 

Od improwizacji do improwizacji…

 

11 stycznia br. uczniowie klasy 2D w ramach zajęć akademickich mieli przyjemność uczestniczyć w wykładzie profesor Katarzyny Kuczyńskiej – Koschany na temat improwizacji w Collegium Maius.

Nazwisko Prowadzącej wykład nie było nam już obce, gdyż na początku klasy pierwszej podczas omawiania mitologii greckiej i Biblii oglądaliśmy zarejestrowany w czasie pandemii wykład zatytułowany ,,Mitologia grecka i Biblia jako źródła kultury śródziemnomorskiej – na przykładzie interpretacji wybranych utworów Jorge Luisa Borgesa

i Zbigniewa Herberta. Apokryf i renarracja mitu.” Również tegoroczna klasa pierwsza zgłębiała zagadnienie renarracji i reinterpretacji, korzystając z przywołanego wykładu.

 

Profesor Katarzyna Kuczyńska – Koschany jest eseistką, literaturoznawczynią

oraz autorką książek, takich jak: ,,Julian Tuwim: Pęknięcie”, ,,Zielony Promień” i ,,Rilke Poetów Polskich”. Pracuje na Wydziale Filologii Polskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Jest profesorem nauk humanistycznych i specjalizuje się w: komparatystyce, kulturze europejskiej, poetyce i recepcji dzieła literackiego.

 

Wykład rozpoczął się projekcją filmu ,,The Legend of 1900”, który pozwolił nam zrozumieć główną ideę improwizacji. Na podstawie tego filmu dowiedzieliśmy się, jak wygląda improwizacja w sztuce i jakie są jej cechy. Mieliśmy okazję poznać nowe pojęcia, takie jak wirtuozeria czy osoby (jak Deotyma). Następnie obejrzeliśmy fragment filmu Tadeusza Konwickiego ,,Lawa. Opowieść o Dziadach Adama Mickiewicza”, dzięki któremu przeanalizowaliśmy genezę utworu Adama Mickiewicza oraz przypomnieliśmy sobie zasadnicze informacje o Wielkiej Improwizacji Konrada. Pani Profesor nawiązała również

do twórczości polskiej noblistki, Olgi Tokarczuk, i przedstawiła nam jej dzieło

,, Księgi Jakubowe”. W tym utworze możemy dostrzec aluzje do ,,Dziadów” cz.III Adama Mickiewicza, wśród których nie zabrakło motywu liczby 44. Zapoznaliśmy się również

z trzema pokrewnymi kategoriami improwizacji, jakimi są: intuicja, natchnienie oraz uczucie dziwności istnienia.

Na zakończenie Prowadząca przedstawiła nam fragment autorskiego wywiadu z Tomaszem Bocheńskim dotyczącym książki zatytułowanej ,,Improwizacja w literaturze polskiej XX wieku”.

Dzięki wykładowi mieliśmy możliwość poznania innych przykładów improwizacji

w kulturze. Wykład pozwolił nam pogłębić swoją wiedzę dotyczącą Wielkiej Improwizacji Konrada w ,,Dziadach” Adama Mickiewicza. Dodatkowo dowiedzieliśmy się wielu nowych, ciekawych treści, które z pewnością przydadzą nam się na przyszłych lekcjach języka polskiego oraz podczas niejednej kolejnej lektury.

 

Aleksandra Czubanowska i Lena Cendecka, kl. 2D

 

Wyspiański w kolejnej odsłonie

W murach Collegium Maius z uczniami kl.3d odkrywaliśmy kolejne oblicze S.Wyspiańskiego. Tym razem Koło Naukowe Cykliści i Findesiecliści w osobach doktor Rozalii Wojkiewicz (opiekun koła) i doktorantki Klaudii  Ataman (prezes koła) zaprezentowały Wyspiańskiego jako poetę.

Autor ,,Wesela” i ,,Nocy listopadowej” zaistniał jako człowiek i autor utworów poetyckich. Kontekst biograficzny okazał się nieodzownym elementem dalszych działań.

Teksty: ,,U stóp Wawelu”, ,,Niech nikt nad grobem mi nie płacze”, ,,Hej, las rymanowski za mgłą” pozwoliły spojrzeć na Wyspiańskiego poetę- człowieka. Jest to poezja autobiograficzna, wyłamująca się spod reguł i pełniąca funkcję terapeutyczną oraz twórczość inspirująca innych, jak chociażby Zbigniewa Koniecznego.

Warto dodać, iż płyta ,,Wyspiański według Koniecznego” jest zapisem koncertu, którym zainaugurowano Festiwal Wyspiański 2007, stanowiący część uroczystych obchodów 750-lecia lokacji Krakowa. W albumie odnajdziemy kompozycje, które zrewolucjonizowały oblicze teatru i muzyki teatralnej: suitę z ,,Nocy listopadowej” (1974) i ,,Klątwy” (1997) w reż. Andrzeja Wajdy, ,,Akropolis” (1999) i ,,Legendy” (1984) czy kompozycję ,,Serce moje gram” (2001) opartą na ,,Weselu”, fragmenty „Wyzwolenia” i wybrane liryki Stanisława Wyspiańskiego.

Mamy nadzieję, że nie była to ostatnia odsłona Wyspiańskiego i uda się nam uczestniczyć jeszcze w zapowiadanych warsztatach: Wyspiański- dramaturg.

 

Beata Błaszczyk

Intencje i modalność w komunikacji językowej

 

W środę, 18.01.2023 r., klasa 1d miała możliwość uczestniczyć w wyjściu zorganizowanym przez panią profesor Beatę Błaszczyk. Po raz pierwszy zakosztowaliśmy uroków edukacji akademickiej. W sali Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza wysłuchaliśmy  wykładu o tym, ile człowiek może zdziałać za pomocą słów. Jego istotą było wytworzenie w nas- uczniach- poczucia większej świadomości językowej i tego, jak wielką moc sprawczą mają słowa.

Prowadząca- prof. dr hab. Romana Łapa- początkowo wprowadziła nas w pojęcia kodów werbalnych i niewerbalnych, a także w ich znaczenie w komunikacji. Stopniowo przedstawiała to, jak odbiór naszej wypowiedzi zależy od tych kodów, a także od sposobu wyrażania naszej intencji. Wszystko zostało poparte konkretnymi przykładami zwrotów i sposobów, w jakie możemy treści wypowiadać.

Prowadząca poświęciła także nieco czasu na zaprezentowanie początków języka i jego ewolucji, co zostało poparte różnymi modelami, które umożliwiły lepsze zilustrowanie tej wypowiedzi, a tym samym uczyniło ją dla nas bardziej zrozumiałą.

Wykład poszerzył nasze doświadczenia i pogłębił świadomość tego, że słowa, chociaż możemy je wypowiadać, nie przykładając do nich większej wagi, tak naprawdę mają wielką moc sprawczą, a opanowanie językowych umiejętności może uczynić naszą komunikację dużo prostszą i klarowniejszą.

 

Maria Wojtkowiak, kl.1d

 

O mocy sprawczej języka mogli się również przekonać uczniowie kl. III D, którzy 27.02 br. uczestniczyli w charakterze obserwatorów w rozprawie sądowej w sali Sądu Rejonowego Poznań -Wilda. W praktyce mieli sposobność przyjrzeć się poszczególnym etapom rozprawy, przysłuchiwali się wypowiedziom wszystkim stron. Wysłuchali mowy prokuratora, mów obrońców i oskarżonych.

Retoryka, stylistyka, konteksty… tym razem wybrzmiały na sali sądowej.

 

 

opiekun klas akademickich,

Beata Błaszczyk