Home
Jedno miejsce i …dwa spojrzenia

Jedno miejsce i …dwa spojrzenia

Jedno miejsce i …dwa spojrzenia, czyli 1d i 2d o lekcji muzealnej w Muzułmańskim Centrum Kulturalno-Oświatowym

II d i lekcja muzealna w Muzułmańskim Centrum Kulturalno-Oświatowym

27 września wraz z moją klasą – 2d – oraz panią profesor Błaszczyk udaliśmy się do spokojniejszej części Łazarza, przy ul. Biedrzyckiego 13. Znajduje się tam Muzułmańskie Centrum Kulturalno-Oświatowe.

Z zewnątrz wygląda dość niepozornie, jednak po przekroczeniu drzwi nie sposób zignorować silnie oddziałującej atmosfery tego miejsca. Powitał nas tam szeroko uśmiechnięty Pan, który przedstawił się jako Youssef Chadid. Jest on imamem, czyli duchownym w religii muzułmańskiej. Pochodzi z Maroka, ale przeprowadził się do Polski, ponieważ na studiach w Moskwie poznał obecną żonę – Edytę Chadid.

Po zdjęciu butów udaliśmy się do meczetu. Pan Chadid opowiadał nam o swojej religii oraz działalności centrum. Dowiedzieliśmy się między innymi, że znaleźliśmy się w jedynym meczecie w Wielkopolsce. Co piątek na modlitwę przychodzi tam około 80 , a w ważniejsze święta nawet 300 osób. Nie są to może imponujące liczby, biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce żyje około 35 tysięcy wyznawców islamu.

Pan Chadid przedstawił nam m.in. układ meczetu. Dowiedzieliśmy się, że podczas zgromadzenia wierni ustawieni są w rzędach, twarzą zwróceni w stronę Mekki. Muzułmanie modlą się 5 razy dziennie. Modlitwy te różnią się m.in. stopniem głośności czy liczbą pokłonów. Każda z nich ma również własną nazwę oraz zależną od warunków astrologicznych porę, w jakiej należy ją odmówić. Warto zaznaczyć, że każdą modlitwę poprzedza obmycie najważniejszych części ciała-ablucja.                                                                                                                                                                      W islamie surowo zabronione jest przedstawianie w dziełach sztuki postaci ludzkich i zwierzęcych, dlatego meczet ozdabiają pięknie wykaligrafowane cytaty z Koranu – świętej księgi islamu. Ona oraz sunna, czyli spisane słowa proroków, a także komentarze dotyczące Koranu są podstawą wiary muzułmańskiej. Islam składa się z 5 filarów – wyznania wiary, modlitwy, postu, jałmużny i pielgrzymki oraz dodatkowych 6 filarów wiary w: jednego Boga, anioły, księgi, dzień Sądu Ostatecznego, przeznaczenie i wysłanników Boga.
Imam Chadid bardzo chętnie odpowiadał na nasze liczne pytania. Opowiadał m.in. o roli kobiety w wierze muzułmańskiej. Zaznaczył, że jest to temat bardzo kontrowersyjny i szeroko omawiany w mediach. Zwrócił nam uwagę na to, że nie tylko muzułmanie zachowują się agresywnie w stosunku do swoich żon. Także wśród chrześcijan czy żydów znajdziemy takich mężczyzn. Podobnie wygląda problem terrorystów. Są oni tylko niewielkim odsetkiem ludzi wierzących, a więc nie należy generalizować i przypisywać złych cech całemu społeczeństwu muzułmańskiemu. Imam miał w tym dużo racji, bowiem punkt przedstawiania islamu przez media jest bardzo krzywdzący i nieobiektywny.

To tylko część wiedzy, jaką posiedliśmy dzięki tym zajęciom. Każdemu serdecznie polecam odwiedzenie centrum, w którym m.in. prowadzone są lekcje języka arabskiego, a co roku odbywają się tam także Dni Kultury Muzułmańskiej. Myślę, że to miejsce jest dobrym i ważnym krokiem w kierunku zacierania granic, jakie zrodziły się między wyznawcami różnych religii. Imam, mówiąc o muzułmanach, podkreślał naturalną akceptację innych wiar, miłość i szacunek do ludzi, przyrody oraz pokoju.

Jeśli ktoś jest zainteresowany tą tematyką lub chciałby się udać do MCKO, może odwiedzić stronę www.mcko.pl lub odszukać jego stronę na facebooku pod nazwą „Muzułmańskie Centrum Kulturalno- Oświatowe”, do czego serdecznie zachęcam.

Ania Łuniewicz, kl.IId
I d i lekcja muzealna w Muzułmańskim Centrum Kulturalno-Oświatowym

W piątek 12 października zaraz po uroczystościach związanych z Dniem Edukacji Narodowej, czyli między innymi ceremonii włączenia uczniów klas pierwszych do społeczności III Liceum Ogólnokształcącego im. św. Jana Kantego, pod opieką pani profesor Błaszczyk udaliśmy się niemalże całą klasą do Muzułmańskiego Centrum Kulturalno-Oświatowego.

Jak na młodych humanistów przystało, wyruszyliśmy głodni wiedzy i kulturowych doświadczeń. Na szczęście, gdy tylko dotarliśmy na miejsce, niezwłocznie rozpoczęła się nasza przygoda z kulturą muzułmańską. Na początek zostaliśmy oprowadzeni po galerii Centrum, przedstawiono nam bogatą wystawę wybitnych muzułmanów. Usłyszeliśmy o takich osobistościach, jak: Awerroes, Abu Abdallah Muhammad Ibn Battuta czy patron jednej z naszych klas akademickich – Awicenna. W czasie zwiedzania galerii nasza przewodniczka – pani Edyta Chadid opowiedziała nam o ponad dwudziestu interesujących postaciach ze świata kultury muzułmańskiej, które zdawały się wyprzedzać swoim intelektem osiągnięcia naszej chrześcijańskiej nauki. Dla wielu z nas niewątpliwym zaskoczeniem była wiadomość, że już setki lat przed narodzinami Mikołaja Kopernika muzułmańscy uczeni wiedzieli o heliocentryzmie układu słonecznego.

Po wizycie w galerii zostaliśmy wprowadzeni do sali meczetowej. Na tym etapie musieliśmy zdjąć buty ze względu na nakazy religijne przestrzegane przez wyznawców islamu, obowiązujące również zwykłych zwiedzających. W środku przywitał nas imam Youssef Chadid, który miał poprowadzić nasz wykład. Sama sala była już bardzo ciekawa, na ścianach widniały wersety z Koranu zapisane w języku arabskim. Dywan, na którym siedzieliśmy, został wyhaftowany i położony tak, aby być wskaźnikiem dla wierzących, którzy muszą usytuować się wzdłuż linii prostopadłych do kierunku, w którym znajduje się Mekka.

Na początek poznaliśmy ogólne zasady ustalanej według czasu słonecznego modlitwy dziennej i postów z nią związanych. Okazało się, że reguły te są niezwykle dokładne i restrykcyjne w stosunku do wierzących – odstępstwo od nich jest uważane za poważny grzech. Dowiedzieliśmy się też co nieco o stosunku muzułmanów do Boga i wiary, a przede wszystkim o kwestii komunikacji z Allahem, którą pan Chadid ujął bardzo zgrabnie i rzeczowo: „Kiedy muzułmanie chcą mówić z Bogiem, modlą się, kiedy chcą, aby Bóg mówił do nich, czytają Koran”.

Po objaśnieniu nam zagadnienia modlitwy nasz wykładowca przeszedł do innego, równie integralnego, lecz nie tak oczywistego elementu kultury muzułmańskiej, czyli języka arabskiego. Niestety, nie było czasu, by poruszyć jakiekolwiek kwestie stricte językowe, więc przedstawiony nam został jedynie arabski alfabet i jego wymowa. Dzięki temu przekonaliśmy się, że mimo skomplikowanego wyglądu język ten nie jest aż tak zawiły. Główne trudności sprawia w nim wymowa, gdyż posiada wiele głosek nieznanych nam z życia codziennego jak na przykład [ʕ] czy [ɣ].

Religia chrześcijańska opiera się na sześciu prawdach wiary. W islamie zostały podzielone nieco inaczej, mianowicie na pięć filarów islamu:

I Wyznanie wiary

II Modlitwa

III Post

IV Jałmużna

V Pielgrzymka do mekki
i sześć filarów wiary:

I Wiara w jednego Boga

II Wiara w jego aniołów

III Wiara w jego księgi

IV Wiara w dzień sądu ostatecznego

V Wiara w przeznaczenie dobre i złe

VI Wiara w wysłanników Boga

W dalszej części wykładu obejrzeliśmy film edukacyjny, który poruszał takie kwestie, jak: tolerancja muzułmanów wobec innych religii, liczby przedstawiające wyznawców islamu w Polsce i na świecie, a także działalność Centrum. Dużą jego część zajmowały zdjęcia i filmy z dnia otwartego z roku 2011.

Spotkanie to niewątpliwie ukształtowało nasz pogląd na kulturę muzułmańską, wiele nas nauczyło i pozostawiło miłe wspomnienia. Klimat był bardzo przyjemny i sprzyjający nauce, więc myślę, że z czystym sumieniem wszyscy moglibyśmy polecić to miejsce każdemu, kto choć trochę interesuje się kulturą i jej sytuacją na świecie, religią, językami czy po prostu lubi poznawać nowe, ciekawe miejsca i rzeczy. Dla każdej takiej osoby Muzułmańskie Centrum Kulturalno-Oświatowe na pewno okaże się interesującą instytucją.
Jacek Dybczyński, kl.ID