W dniach 11-12 grudnia w naszej szkole odbyły się Dni Wielokulturowe, podczas których gościliśmy przedstawicieli takich krajów jak: Hiszpania, Syria, Bułgaria, Ukraina, Iran, Turcja, Senegal, Nepal czy Indie. Byli to zarówno wolontariusze z Centrum Inicjatyw Międzykulturowych HORYZONTY, studenci międzynarodowego kierunku „Innovation Management” na Uniwersytecie Ekonomicznym, jak i inni, równie ważni goście, którzy postanowili podzielić się z nami swoimi doświadczeniami oraz wiedzą. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach o różnorodnej tematyce – od problemów społecznych takich jak dyskryminacja czy patriarchat, przez codzienne życie mieszkańców innych krajów, po zajęcia łączące ruch z tańcem, które pozwoliły poznać nietypowe techniki relaksacji. Oprócz tego była także możliwość swobodnej rozmowy, aby łamać stereotypy i zadać nurtujące niektórych pytania dotyczące na przykład kultury czy tradycji.
“Dowiedziałem się wiele o nierównościach w świecie”
– Dla naszej klasy Prelegentki z Cim Horyzonty przygotowały ciekawe zadanie, którego celem było ukazanie różnic społecznych – mówi Jakub Gogolewski z klasy 3b. – Każda osoba wcieliła się w wylosowaną postać (np. syna dyrektora amerykańskiego banku, czy 30-stoletnią Romkę bez wykształcenia) i po każdym pytaniu (związanym z sytuacją materialną bądź pozycją w społeczeństwie), jeśli odpowiedź na nie brzmiała: ‘tak’, trzeba było przemieścić się o jeden krok do przodu. Rezultat był zdumiewający – podsumowuje swą wypowiedź Jakub – uświadomił nam problemy XXI w. Dziękujemy za fenomenalne przeprowadzenie warsztatów. Inna z uczestniczek dodaje: – Zdałam sobie sprawę, iż do tej pory nie myślałam dużo o życiu ludzi w innej sytuacji niż moja – mówi. – Gra społeczna przeprowadzona przez wolontariuszy w naszej klasie w obrazowy sposób ukazała problem nierówności na świecie oraz jak ważne jest dalsze działanie na rzecz poprawy sytuacji ludzi, którzy tego potrzebują. – podsumowuje Marysia Kaniewska z klasy 3d
„Dowiedziałem się o kulturach w innych państwach, a także poznałem bardzo ciekawych ludzi”
W ramach Dni Wielokulturowych odbyły się warsztaty „Żywa Biblioteka”. Uczniowie mieli okazję porozmawiać z gośćmi reprezentującymi różnorodne kultury i doświadczenia. Każda grupa mogła odbyć prywatną rozmowę z osobą z Iranu, Indii, Bułgarii, Hiszpanii, Ukrainy czy Turcji. – Rozmowy bardzo otworzyły mi oczy na życie kobiet za granicą, ich realia i zmagania – podsumowuje GA. – Dowiedziałam się jakie są różnice, np. w prawach kobiet w innych krajach jak np. Turcja – mówi GA, a inny uczestnik warsztatów dodaje: – Mogliśmy dowiedzieć się rzeczy, o których nie mówi się na codzień lub mówi się, lecz nie tak szczegółowo i często. Dodatkowo zajęcia pomagały rozwijać umiejętności mówienia oraz słuchania w języku angielskim.
„Dowiedziałam się o kulturze Syrii”
– Przemiła Ayka z Syrii w bardzo ciekawy sposób opowiedziała naszej klasie o kraju, z którego pochodzi oraz o swojej historii. W trakcie zajęć mogliśmy podziwiać rozmaite krajobrazy, posłuchać tradycyjnej syryjskiej muzyki oraz dowiedzieć się, jak faktycznie wygląda codzienne życie mieszkańców państwa mierzącego się z wojną – mówi Michalina Wojna z klasy 2d. – Spotkanie to było niezwykle inspirujące i pozwoliło nam lepiej zrozumieć różnorodność świata oraz dostrzec piękno innych kultur – podsumowuje Michalina. Inna z uczestniczek dodaje: – Zebrałam sporo informacji o innych kulturach, dowiedziałam się, jak aktualnie wygląda sytuacja w Syrii i zrozumiałam, że warto wychodzić poza strefę komfortu.
– Na naszych oczach działa się historia – mówi pani p. Agnieszka Jankiewicz, organizatorka Dni Wielokulturowych – Dopiero kilka dni wcześniej rysowaliśmy z klasą 1 b flagę Syrii na przywitanie gości, a podczas spotkania Ayka podzieliła się swoją radością, że flaga została zmieniona a Syryjczycy odzyskali wolność.
„Dowiedziałem się jak wygląda życie w Senegalu”
Cheikh studiuje w Poznaniu od dwóch miesięcy. Opowiadał o swym kraju, ukazywał zdjęcia z codziennego życia w zestawieniu z tymi, które otrzymujemy w przekazie medialnym. Prezentował slajdy z mapą bogactw – zasobów krajów afrykańskich oraz ich nieproporcjonalną biedę, spowodowaną wciąż kolonialnym podejściem. Dzielił się swą kulturą, muzyką i słońcem. Kilkoro z uczestników tak podsumowuje spotkanie: – Dowiedziałem się jaki wpływ mają kraje europejskie na Afrykę, – Dowiedziałam się dużo o kulturze w Senegalu oraz tego, jak wygląda Polska z perspektywy kogoś kto nie jest z Europy”.
Czego możemy się od siebie nauczyć?
Na zakończenie wydarzenia kilkoro uczniów (Joanna Ruskowiak, Olga Walczak, Wiktor Guss, Mikołaj Sobstyl) przygotowało prezentację o Polsce dla naszych wszystkich gości, w której opowiedzieli o naszych tradycjach, miejscach wartych odwiedzenia, jak i znanych osobach oraz kulturze, w tym wspominając także o Poznaniu.
Dni Wielokulturowe były niesamowitym doświadczeniem dla naszej szkolnej społeczności. – Podobała mi się możliwość komunikacji po angielsku w normalnych warunkach, ćwiczenie zwykłych rozmów, wyrażanie opinii. Zajęcia były ciekawe, pokazujące problemy społeczeństwa – podsumowuje GA, a inny Anonimowy Głos dodaje: – Uważam że dużo się dowiedziałam i poszerzyłam swoją wiedzę na tamtej kultur oraz mentalności ludzi z różnych stron świata ale także podzieliliśmy się swoimi perspektywami.
Jest to tylko opis tylko kilku spośród naprawdę wielu warsztatów, które miały miejsce na przestrzeni tych dwóch dni. Dziękujemy wszystkim gościom za ich obecność oraz zaangażowanie!
Alicja Majchrzak klasa 3d
W materiale wykorzystano wypowiedzi z ankiet podsumowujących, dlatego wypowiedzi niektórych osób są opisane jako GA – Głos Anonimowy.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Poznania.
Organizacja: Agnieszka Jankiewicz, Beata Bartłomieczak