Home
Dzień z życia wyznawcy islamu

Dzień z życia wyznawcy islamu

Dzień z życia wyznawcy islamu – czyli ,,klasa mistrzów”

na zajęciach w poznańskim CKM

Dnia 16 września 2013 roku klasa 1d pod opieką pani prof. Błaszczyk miała okazję zwiedzić Centrum Kultury Muzułmańskiej, które znajduje się przy ul. Biedrzyckiego 13 w Poznaniu.

Uczniowie podczas zwiedzania mieli możliwość obejrzenia zdjęć naukowców, filozofów, matematyków, chemików i fizyków reprezentujących kulturę muzułmańską. Po zwiedzeniu galerii uczniowie zostali zaproszeni do meczetu. Jest to miejsce kultu muzułmańskiego; budynek, w którym oddaje się cześć Allachowi. Przed wejściem trzeba było zostawić buty, torby i odzież wierzchnią. Tam powitał klasę imam Youssef Chadid, który stał się przewodnikiem po świecie islamu.

Podczas lekcji klasa dowiedziała się, jak wygląda standardowy dzień wyznawcy islamu, zapoznała się z alfabetem (liczącym 28 liter, który może sprawić trudności , tak w pisowni , jak i w wymowie) oraz obejrzała film promocyjny z poznańskiej Nocy Muzeów. Centrum Kultury Muzułmańskiej cieszy się sporą popularnością wśród odwiedzających, czego dowiodły frekwencja i opinie gości wypowiadających się w filmie.

Wizyta w Centrum Kultury Muzułmańskiej poszerzyła wiedzę uczniów na temat islamu i jego wyznawców. Dowiedzieliśmy się na przykład, że w świętej muzułmańskiej księdze – Koranie- znajdziemy 114 rozdziałów. Pod nazwą „krowa” kryje się drugi, czyli największy rozdział księgi. Cała klasa uważnie słuchała słów przewodnika, jednak nie dało się ukryć zdziwienia na twarzach, gdy zaczął On pokazywać strony Koranu, zaczynając od ostatniej. Wtedy wyjaśnił, że muzułmanie czytają pismo od prawej do lewej strony.

Imam Youssef Chadid zwrócił szczególną uwagę na przedstawienie klasie pięciu filarów islamu: wyznania wiary, jałmużny, modlitwy, postu i obowiązkowej pielgrzymki do Mekki. Każdy podpunkt dokładnie tłumaczył i rozwiewał wszelkie wątpliwości. Pokazał też umieszczony na ścianie zegar, wskazujący godziny modlitw i oznajmił, że muzułmanie modlą się w kierunku Mekki.

Lekcja muzealna trwała około półtorej godziny. Potem nadszedł czas na pytania. Uczniowie zgłaszali poprzez podniesienie ręki chęć poznania szczegółów na każdy poruszony temat. Imam Chadid nie ignorował żadnego z pytań i na każde udzielał obszernej, wyczerpującej odpowiedzi. Nikt nie stronił od rozmów, również na kontrowersyjne tematy, przykładowo dotyczące terroryzmu.

Po zakończonej dyskusji klasa podziękowała przewodnikowi za poprowadzenie lekcji. Przed opuszczeniem meczetu zostało wykonane również pamiątkowe zdjęcie. Niektórzy nabyli jeszcze przed wyjściem foldery i ulotki.

Pobyt w MCK trwał około dwóch godzin i wniósł wiele nowych informacji do głów młodych ludzi. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystać w szkole i poza nią. Wielu, których temat islamu najbardziej zainteresował, na pewno powtórzy wizytę w muzeum.

Małgorzata Rychlewicz i Paulina Dominiak