Dzień neurologii i kardiologii
W dniu 19.05.2014r. klasa 2f miała przyjemność uczestniczyć w zajęciach akademickich, które odbyły się w Szpitalu Klinicznym im. Heliodora Święcickiego przy ul. Przybyszewskiego. Obiektem naszych zainteresowań były dwa oddziały: neurologia i kardiologia. Klasa podzieliła się na dwie grupy, następnie każda z grup odwiedziła jeden z wyżej wymienionych oddziałów.
Grupa zainteresowana kardiologią zaczęła od zwiedzania laboratorium szpitala. Tam pani analityk pokazywała na czym polega jej praca oraz co należy do obowiązków pracowników laboratorium. Oczywiście nie obyło się bez dodatkowych atrakcji, jakimi były: oglądanie komórek rakowych pod mikroskopem, czy podstawowe badania morfologiczne wykonywane przez samych uczniów.
Drugi wykład dotyczył badań płynu mózgowo-rdzeniowego. Omówione zostały jego właściwości fizyczne, biologiczne i chemiczne. Klasa dowiedziała się czemu służy badanie i jakie patologie można dzięki niemu wykryć. Wiemy już jak rozróżnić krwawienie sztuczne od patologicznego.
Dzięki uprzejmości pracowników oddziału kardiologicznego Avicenna `96 mogła podziwiać przebieg wykonywania badań serca, a także schemat działania sprzętu kardiologicznego, jednym z nich był bardzo rozbudowany aparat rentgenowski. Mateusz – uczeń klasy 2f, miał możliwość przebadania aparatem USG swojego serca.
Następnie uczniowie zostali dopuszczeni do oglądania zapisu echo serca pacjenta szpitala. Echo serca jest badaniem struktur i ruchów serca przy pomocy odpowiedniego aparatu USG. Echo serca można przeprowadzić w celu oceny budowy i działania zastawek serca, pomiaru wielkości i pracy komór serca oraz diagnostyki wad serca oraz nowotworów mięśnia sercowego. Wykonawca badania po kolei opisywał co robi i co powinno ukazać się na ekranie oraz jakie dodatkowe funkcje posiada aparat. Opisywał także wszelkie nieprawidłowości jakie widział.
Druga połowa klasy odwiedziła gabinety neurologów. Pierwszy lekarz przybliżył dziedzinę w jakiej się specjalizuje, czyli neurologię. Opowiedział jak zbudowany jest układ nerwowy człowieka i jakie są najważniejsze schorzenia z nim związane. Pan doktor wspomniał również o udarze mózgu i sposobie jego diagnozowania, którym jest badanie ultrasonograficzne dopplerowskie. Jeden z uczniów klasy 2f wcielił się w rolę pacjenta, dzięki czemu lekarz zademonstrował działanie urządzenia i wykonał pomiary szybkości przepływu krwi Bartka. Na koniec Marysia i Agata miały możliwość wykonania badania.
Następnie grupa udała się do gabinetu lekarza, który przedstawił różnice pomiędzy ośrodkowym a obwodowym układem nerwowym. Pan doktor poruszył temat funkcji nerwów w ciele człowieka i sposobie przekazywania impulsów nerwowych. Udowodnił, że układ nerwowy jest jednym z najcenniejszych części naszego organizmu, a co najważniejsze niezastąpionym. Udzielił również kilku praktycznych wskazówek dotyczących odbieranych przez nas bodźców i reakcji naszego organizmu na nie.
Po tak szalenie interesujących zajęciach akademickich klasa 2f wróciła do szkoły by kontynuować dalszy plan zajęć lekcyjnych.