Home
,,Liberatura, czyli integralna całość”

,,Liberatura, czyli integralna całość”

W poniedziałek 29 stycznia br. w ramach zajęć języka polskiego klasa 3d udała się do

Biblioteki Uniwersyteckiej przy ul. Ratajczaka, aby wziąć udział  w warsztatach poświęconych liberaturze, które poprowadziła pani Agnieszka Rybarczyk. Nie była to pierwsza wizyta uczniów naszej szkoły w murach Biblioteki Uniwersyteckiej.

Zajęcia rozpoczęliśmy od teorii – dowiedzieliśmy się, że pojęcie ,,liberatura” w Polsce pojawiło się w 1999, lecz jego początki sięgają poety epoki baroku, George’a Herberta, a za tym enigmatycznym pojęciem kryje się twórczość, w przypadku której treść przyjmuje różne formy i kształty, chociażby butelki, kart do gry czy map, co wyznacza czytelnikowi rolę interaktywnego odbiorcy.

W tym przypadku, zarówno twórczość, jak i odbiór wymagają zaangażowania i inwencji, o czym przekonaliśmy się podczas części warsztatowej, kiedy naszym zadaniem było stworzenie przykładowej pracy liberackiej. Punktem wyjścia był tekst poetycki jednego spośród poetów polskich (W.Szymborskiej, T.Różewicza czy Marcina Świetlickiego) z wykorzystaniem artykułów z gazet. Efekt końcowy mógł przybrać różną formę. Liczyła się inwencja twórcza autora.

Zarówno część teoretyczna, jak i warsztatowa pozwoliły nam przyswoić wiedzę o innych sposobach tworzenia dzieł literackich, w których treść i forma tworzą integralną całość oraz uwolnić kreatywność.

Pani Agnieszce Rybarczyk serdecznie dziękujemy za możliwość udziału w nietypowych zajęciach zajęciach, których efekty prezentuje zamieszczona poniżej prezentacja.

 

Aleksander Tomkowiak, kl.IIID

 

Liberatura (proszę kliknąć)