„Brzydotę twego krawata można wytłumaczyć matematycznie”
Cykl Matematyka na wielkim ekranie zachęca do oglądania filmów fabularnych, których tematyka jest związana z matematyką. 14 czerwca br. o godzinie 10:00 grupa uczniów klas 1d i 2d obejrzała w jego ramach film Piękny umysł. Obraz pochodzi z 2001 roku, jego reżyserem jest Ron Howard, powstał według scenariusza Akivy Goldsmana. Opowiada historię matematyka noblisty – Johna Nasha, którego rolę powierzono Russelowi Crowe.
„Każdy z nas jest pod wieloma względami wyjątkowy i może osiągnąć większy, lub mniejszy sukces na polu nauki, lub w innych wybranych przez siebie dziedzinach. Świadomość swoich marzeń i mocnych stron ułatwia podejmowanie kluczowych decyzji oraz osiąganie zamierzonych celów. Jednocześnie ważna jest wiedza o tym, że własne ułomności nie muszą stanowić przeszkody na tej drodze. W wypadku bohatera filmu Piękny umysł w dużym stopniu to właśnie jego słabość (choroba) dała mu przewagę nad innymi (…) Sukcesy w panowaniu nad nią uszlachetniły i wyostrzyły jego matematycznie ukierunkowany umysł.” /Marek Pisarski/
Oglądając film próbowaliśmy zrozumieć najważniejsze elementy matematycznej teorii Johna Nasha, której opracowanie przyniosło kolejne odkrycia i przyczyniło się do rozwoju ekonomii. W wielu scenach pojawiły się odniesienia do stylu i metod pracy matematyków. Podpatrywaliśmy, co z ich praktyki radzenia sobie z problemami możemy wykorzystać, ucząc się. Dzięki obejrzeniu filmu wielu uczniów zmieniło stereotypowe postrzeganie matematyków i matematyki jako nauki niedostępnej i nieprzydatnej. Dziękuję Zuzannie Sulidze – uczennicy klasy 2d za współprowadzenie dyskusji panelowej po projekcji filmu.
Liliana Skrycka-Kuźniewska
nauczyciel matematyki