Od 2017 roku realizowałam międzynarodowy anglojęzyczny projekt zewnętrzny dla szkół ponadpodstawowych EDU-ARCTIC. Podstawowym celem EDU-ARCTIC było zachęcenie do zainteresowania się nauką, technologią, inżynierią i matematyką (STEM) wśród uczniów w wieku od 13 do 20 lat. Projekt miał również na celu ustanowienie silnych powiązań między społecznościami badawczymi i edukacyjnymi poprzez połączenie szkół uczestniczących w projekcie z naukowcami z arktycznych stacji badawczych i instytutów badawczych w całej Europie. Uczniowie biorący udział w projekcie mieli unikalną możliwość poznania, jak wyglądają kariery naukowe i dowiedzieli się więcej na temat różnych dyscyplin badawczych, ucząc się, jak stosować metodę naukową i poznać kluczowe umiejętności rozwiązywania problemów. Innym istotnym celem projektu była również budowa zaufania i kompetencji nauczycieli zaangażowanych w projekt.
Projekt EDU_ARCTIC oferował uczniom i nauczycielom nowoczesne narzędzia, z których korzystaliśmy, odnosząc korzyści i sukcesy:
KONKURSY
Edu-Arctic Competition 2017 – zwycięstwo w międzynarodowym konkursie
– Aleksandra Sobańska – praca badawcza „Does water(ice) bloom in the Arctic?/ The influence of chosen factors on water bloom in the Arctic”
Edu-Arctic Competition 2018 – kwalifikacja do grupy 50 najlepszych projektów
– Maciej Książkiewicz – praca badawcza „Does state of aircleanness undergo Any unfavourable changes?/ Lichens as bio-indicators of state of aircleanness and arctichaze’s influence on albedo magnitude of ArcticCirclearea”
– Oskar Napierała – projekt innowacyjny „Interactive, sketch-augmented map of the Faroe Islands. Places worth seeing for young scientists”
Edu-Arctic Competition 2019 – kwalifikacja do grupy 50 najlepszych projektów
– Aleksandra Błotny – projekt innowacyjny „Edutainment Arctica”
– Maciej Książkiewicz – projekt innowacyjny „Mind the Lichens!”
– Izabela Hetmanowska – projekt innowacyjny „Why Whale?”
WARSZTATY I KONFERENCJE DLA NAUCZYCIELI
– październik 2017 – Oslo, Norwegia – travelogue “EDU ARCTIC Faroe expedition diary 2017” – Liliana Skrycka-Kuźniewska i Stylianos Anastasopoulos (Grecja)
– marzec 2018 – Poznań i Łódź, Polska – wykład “What happens in the Arctic, does not stay in the Arctic” – Liliana Skrycka-Kuźniewska i Piotr Malesa (nauczyciel geografii Zespołu Szkół Politechniki Łódzkiej), my o sobie: https://lo3.edu.pl/what-happens-in-the-arctic-does-not-stay-in-the-arctic-to-co-dzieje-sie-w-arktyce-nie-pozostaje-w-arktyce/ , https://lo3.edu.pl/miedzynarodowa-konferencja-edu-arctic-w-zespole-szkol-politechniki-lodzkiej/, napisali o nas: https://edu-arctic.eu/news/115-the-edu-arctic-team-from-the-faroe-islands-visits-schools-in-poznan-and-lodz-in-poland
– maj 2019 – Paryż, Francja – webinarium dla uczestników konferencji “My Edu-Arctic Experience” – Liliana Skrycka-Kuźniewska
WEBINARIA – lekcje on-line z udziałem naukowców z rożnych dziedzin STEM – udział głównie w ramach lekcji wychowawczych w klasie 3f (2018/2019)
Dziękuję wszystkim Uczniom zaangażowanym w projekt za współpracę!
Liliana Skrycka-Kuźniewska