NAUCZANIE FIZYKI W III LO
Politechnika Poznańska (PP) zawarła z III Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu porozumienie w sprawie wdrożenia eksperymentu edukacyjnego dotyczącego nauczania młodzieży matematyki, fizyki i informatyki według programów autorskich, opracowanych z myślą o podjęciu współpracy z uczelnią wyższą. W III LO z dniem 1 września 2006 r. powstała pierwsza klasa akademicka, w której realizowane treści nauczania wykraczają poza treści podstawy programowej z ww. przedmiotów. Programy autorskie zostały opracowane przez nauczycieli III LO i skonsultowane z doświadczonymi nauczycielami akademickimi PP z Instytutu Matematyki, Wydziału Fizyki Technicznej oraz Instytutu Informatyki.
Program autorski z fizyki adresowany jest głównie do uczniów, którzy zamierzają w przyszłości studiować na uczelniach technicznych. Oprócz dobrego przygotowania do matury, program ten ma za zadanie zapoznanie ucznia z pracą na uczelni i wdrożenie przyszłego studenta do nowych form zajęć. Ukazuje naukowe metody poznania świata, przygotowuje uczniów do sprawnego funkcjonowania w świecie opanowanym przez technikę oraz daje rzetelną wiedzę dotyczącą nie tylko jakościowego, ale i ilościowego opisu zjawisk.
Miejscem realizacji zajęć dydaktycznych dla klasy akademickiej jest III LO, ale uczniowie uczestniczą również w wykładach i demonstracjach zorganizowanych i prowadzonych przez nauczycieli akademickich Wydziału Fizyki Technicznej (WFT) PP. Mają ponadto możliwość korzystania z biblioteki wydziałowej, uczestniczenia w pracach studenckiego koła naukowego i opracowania biuletynu klas akademickich.
Od czterech lat uczniowie III LO uczestniczą także w zajęciach laboratoryjnych z fizyki, prowadzonych w I Pracowni Fizycznej UAM.
Mimo że laboratoria odbywają się w piątki po lekcjach, chętnych na zajęcia jest więcej niż 28 przewidzianych wolnych miejsc. Dodatkowo cenną inicjatywą UAM jest przygotowywanie uczniów do olimpiady fizycznej.
Projekt współpracy z uczelniami jest wspaniałym pomysłem, który w przyszłości będzie owocować większym zainteresowaniem przedmiotami ścisłymi, w szczególności fizyką. Przygotowuje uczniów do sprawnego funkcjonowania w świecie opanowanym przez technikę oraz daje rzetelną wiedzę dotyczącą nie tylko jakościowego, ale i ilościowego opisu zjawisk. Pracownicy naukowi UAM wdrażają uczniów do planowania i samodzielnego przeprowadzania eksperymentów fizycznych oraz opracowywania wyników doświadczeń. Uczniowie zdobywają umiejętność posługiwania się przyrządami i urządzeniami przy wykonywaniu doświadczeń. Zajęcia są ciekawe i dają uczniom wiele satysfakcji.
Na podstawie doświadczeń zdobytych podczas realizacji zajęć dydaktycznych, w porozumieniu z uczelniami, uczniowie sami przygotowują sesje naukowe, na których demonstrują nabyte umiejętności swoim kolegom z innych klas oraz nauczycielom. Prezentują skonstruowane przez siebie przyrządy doświadczalne i zabawki fizyczne. Eksperymenty uczniowskie zachęcają uczniów z innych klas do wykonywania własnych doświadczeń.
W ramach działalności klasy akademickiej uczniowie kolejnych roczników uczestniczyli w wycieczkach dydaktycznych: do Planetarium w Toruniu, Obserwatorium Astronomicznego w Piwnicach, Muzeum Techniki w Berlinie, Muzeum Techniki w Warszawie, Instytutu Badań Jądrowych w Świerku, do zakładów przemysłowych (Zakłady Motoryzacyjne Przemysłu Wojskowego, Fabryki Silników Okrętowych przy HCP w Poznaniu, Zakładów Motoryzacyjnych Voltzwagen.
Pracownia fizyczna jest wyposażona w zestawy doświadczalne z unijnych projektów („Fizyka jest ciekawa” oraz „Wybieram fizykę”), w których szkoła brała udział. Uczniowie mają możliwość wykonywania doświadczeń na zestawach doświadczalnych zintegrowanych z programem, który automatycznie przetwarza wyniki eksperymentu. Na bazie tych pomocy dydaktycznych uczniowie biorą udział w zajęciach „Fizyka doświadczalna” i korzystają z multimedialnego kursu „Wybieram eFizykę”.
Zainteresowanie fizyką i matematyką w III LO jest spore. W każdym roku maturę rozszerzoną z fizyki zdaje kilkudziesięciu uczniów. Językiem fizyki jest matematyka, więc są to także uczniowie zainteresowani tym przedmiotem.