Home
Indywidualny program nauki z języka angielskiego

Indywidualny program nauki z języka angielskiego

Indywidualny program nauki z języka angielskiego

Indywidualny program nauki dla uczniów wykazujących zdolności i zainteresowania w zakresie konkretnego przedmiotu to z pewnością szansa dla uczniów, ale również ogromna satysfakcja dla nauczyciela.

Mam przyjemność, od października 2013 roku pracować w ramach zajęć indywidualnych z uczennicami klasy maturalnej: Joanną Marszałek i Alicją Szczepańską. Przygotowania do prac nad programem rozpoczęłam w roku szkolnym 2012/2013, dopełniając wszelkich wymogów formalnych z tym związanych. Przez okres dwóch miesięcy planowałam pracę oraz gromadziłam materiały. Obydwie uczennice są świadomymi i odpowiedzialnymi osobami, potrafiącymi samodzielnie planować i organizować swoją pracę, korzystając z różnych źródeł wiedzy i możliwości, jakie dają media elektroniczne. W związku z tym, program powstawał w stałym kontakcie z uczennicami i był wynikiem konsultacji i ustaleń z nimi. Ostatecznie zdecydowałam się na równomierny rozwój sprawności: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu czytanego i mówienie. Celem nadrzędnym było doskonalenie umiejętności językowych zapewniających swobodne porozumiewanie się w języku angielskim, poszerzanie zakresu struktur leksykalno-gramatycznych, poszerzanie wiedzy ogólnej na temat życia w krajach angielskiego obszaru językowego. Ponadto: zapoznanie z elementami geografii, historii, kultury, literatury i sztuki krajów anglojęzycznych; poszerzanie wiedzy o otaczającym świecie i jego bieżących problemach. Jednym z ważnych celów jest poszerzanie zakresu struktur leksykalno-gramatycznych. Pomimo powszechnego przekonania, że gramatyka jest nudna i trudna, rozwiązywanie zadań typu: słowotwórstwo, parafraza, uzupełnianie luk, jest dla uczestniczek zajęć bardzo inspirującym i satysfakcjonującym zajęciem. Tematyka naszych spotkań obejmuje najbardziej typowe zjawiska, jakimi charakteryzuje się życie w krajach angielskiego obszaru językowego, jak również odbiór naszego kraju przez obywateli USA i Wielkiej Brytanii. Jako materiały wykorzystuję zarówno artykuły prasowe, jaki i źródła internetowe, wywiady, wykłady, audycje radiowe i telewizyjne. Metodyka pracy na zajęciach indywidualnych z jednej strony ogranicza (przez brak innych możliwości interakcji z innymi uczniami), ale również daje szansę na pogłębioną dyskusję, aktywizuje uczniów i umożliwia analizę przypadków oraz samodzielne odkrywanie, dochodzenie do wniosków i doskonalenie umiejętności argumentacji.

Na bieżąco monitoruję poziom zadowolenia, dokonuję ewaluacji i ewentualnej modyfikacji. Okazuje się, że zajęcia spełniają oczekiwania uczestniczek, rozwijają, poszerzają ich wiedzę i horyzonty myślowe. Dla mnie również są one wartościowo spędzonym czasem, stanowią inspirację i motywują do dalszej codziennej pracy. Kontakt ze świadomymi ludźmi, którzy biorą odpowiedzialność za swoją edukację, możliwość towarzyszenia im w tym procesie i dokonywane obserwacje zmian, jakie zachodzą, dają ogromną satysfakcję.

Aleksandra Oliwa