Home
Żywienie, aktywność, zdrowie!
DSC_0813

Żywienie, aktywność, zdrowie!

21 kwietnia 2017r., wspólnie z klasą 2e i prof. Teresą Kolasińską, uczestniczyłam w konferencji „Żywienie, aktywność, zdrowie”, zorganizowanej przez Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania. Konferencja była częścią projektu „POZ – NORD” finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2019 – 2014 oraz Budżetu Państwa (program PL13).

W Sali Białej Urzędu Miasta wysłuchaliśmy prelekcji:

-„Czy przeważnie jem rozważnie? Czyli co i jak jeść, by było zdrowo!”,

-„Jak i czy warto czytać etykiety produktów spożywczych? Spójrz, co kupujesz!”,

-„Zagrożenia powodowane przetworzoną żywnością. Uzależnienia żywieniowe.”,

-„Wpływ mikroflory jelitowej i odżywiania na układ odpornościowy.”,

-„Otyłość – poważne zagrożenie dla zdrowia, well-beig i świadomość pierwszym elementem zmiany w utrzymaniu dobrego samopoczucia i prewencji epidemii XXI wieku.”,

-„Programy i działania wspierające zdrowie mieszkańców realizowane przez Nordland Flykeskomunne.”,

-„Zdrowy uczeń. org.”.

Pierwsze, dwie prelekcje wygłosiła nasza absolwentka, pani Marta Lewandowicz – dietetyk, Prezes Fundacji Dietoterapii i Promocji Zdrowia „Kierunek Zdrowie”, doktorantka Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.

„Jesteś tym, co jesz”- to jedno z najprawdziwszych powiedzeń. Styl życia, w tym sposób żywienia,

w ponad 50% wpływają na nasze zdrowie. Wśród wielu zaleceń z zasad prawidłowego żywienia warto pamiętać o „6 U” czyli: urozmaiceniu, umiarkowaniu, uregulowaniu, umiejętnym przyrządzaniu potraw, uprawianiu sportu, unikaniu nadmiaru. Dodatkowym, siódmym „U”  jest uśmiech, bo śmiech to zdrowie!

Czytajmy etykiety! Pozyskujmy wiedzę o żywności, którą zamierzamy zjeść. Informacje z etykiet pomogą nam doborze produktów tak, aby tworzyły zestaw o odpowiedniej wartości energetycznej i odżywczej.

Pożywienie w XXI wieku staje się wyzwaniem, ponieważ ilość dodatków do żywności zmienia drastycznie jego jakość. Uzależnienie od słodyczy czy soli powoduje wzrost zachorowań na choroby cywilizacyjne. Trafia ono do jelit, w których króluje mikroflora  tworząca tzw. mikrobiom jelita. Ten różnorodny „ekosystem” możemy śmiało nazwać dodatkowym organem, równie ważnym jak serce, mózg czy wątroba. Zakłócenie pracy jelit może spowodować kłopoty nie tylko ze strony układu pokarmowego, ale również migreny, problemy skórne czy autoimmunizacyjne. Może spowodować również otyłość, która jest poważnym zagrożeniem dla naszego zdrowia. Zacznij od małej zmiany a nie od rewolucji. Weillbeing – to kilka zasad zdrowego odżywiania i zdrowego trybu życia, które pomogą utrzymać dobre samopoczucie i ochronią przed epidemią otyłości.

 

Po części teoretycznej odbyła się część praktyczna, podczas której mogliśmy przyjrzeć się,  jak można smacznie i zdrowo przygotować posiłki dla dzieci i młodzieży oraz seniorów.  Pod okiem pani Doroty Łapy (dietetyka i moderatora Ogólnopolskiej Kampanii  na rzecz naturalnej diety Zdrowy Uczeń.org oraz założycielki Centrum Odżywiania Orkiszowe Pola)oraz pani Izabeli Wojdyła („Pyszoty”)  przygotowywali i prezentowali uczniowie poznańskiego „Gastronomika” .

Podsumowując – było pożytecznie, ciekawie i smacznie!

 

Irena Linka

DSC_0806 DSC_0810 DSC_0811 DSC_0815 DSC_0816 DSC_0817 DSC_0819 DSC_0827 DSC_0831