Home
Zajęcia wyjazdowe klasy 1b

W dniach od 17 do 18 marca 2018 klasa 1B Vespucci wraz z panem profesorem Krzysztofem Kubackim oraz panią profesor Agatą Witkowską wzięła udział w wyjeździe akademickim do Międzyzdrojów – Białej Góry, organizowanym przez Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM w Poznaniu.

Swoją przygodę zaczęliśmy o godzinie 6 rano na dworcu Poznań Główny, gdzie wsiedliśmy do pociągu POLREGIO. W Międzyzdrojach zastał nas mróz i wiatr, ale słońce dawało nam nadzieję na (mimo wszystko) przyjemniejszy przebieg dnia. Z plecakami wypełnionymi głównie jedzeniem i ciepłymi ubraniami wyruszyliśmy w głąb Wolińskiego Parku Narodowego. Po ok. 40 minutach marszu dotarliśmy do Stacji Monitoringu Środowiska Przyrodniczego w Białej Górze, naszego miejsca docelowego.

Przed rozpoczęciem zajęć klasa została podzielona na pół, a później na mniejsze podgrupy, tak, aby wygodniej przeprowadzało się badania w zależności od charakteru zajęć w których uczestniczyliśmy danego dnia. Jedna część klasy miała za zadanie policzyć drzewa na obszarze 25x25m, sprawdzić, do jakiego gatunku należą (czy są to może buki Wojtki, sosny Szymony, daglezje Bożydary czy też dęby Natany?) specjalistycznym, niesamowicie drogim sprzętem, sprawdzić ich wysokość aż do wierzchołka, pierśnicę (pomiar na wysokości 1,3 metra nad poziomem gruntu, dokąd zwykle sięga ludzka klatka piersiowa) oraz obwód, oraz ocenić działalność człowieka na danym terenie. W międzyczasie pozostała część klasy pracowała na plaży, dokonując m.in pomiarów hałasu, oraz obserwacji meteorologicznych na 3 różnych wysokościach(5, 100 i 200cm): temperatury, prędkości wiatru, temperatury punktu rosy, wilgotności itp. Materiałami pomocniczymi również w tym przypadku były karty pracy, a zajęcia nauczyły nas pracy w grupie i wykorzystania wiedzy w praktyce.

Następnego dnia około godziny 13:00 ruszyliśmy, podążając leśną ścieżką, znów z wielkimi plecakami ale również dobrymi humorami do Międzyzdrojów. Tam zjedliśmy obiad, gofry, zrobiliśmy mnóstwo zdjęć i udaliśmy się na dworzec kolejowy. Podróż powrotna (z przesiadką na dworcu głównym w Szczecinie) odbyła się bez żadnych przeszkód, a my choć zmęczeni, to zadowoleni wracaliśmy do domu.

Pomimo niezwykłego mrozu  i wręcz arktycznych podmuchów wiatru zajęcia były bardzo rozwijające i angażujące, a wyjazd był świetną okazją do integracji oraz spędzenia czasu w gronie klasy. Z pewnością wszyscy będziemy bardzo dobrze wspominać ten wyjazd i oczekiwać na kolejne zajęcia!