Od Cegielskiego po Art Camp w Warszawie
Działam, więc jestem.
Tuż po Dniu Edukacji Narodowej , 15.10.br., w Służewskim Domu Kultury w Warszawie odbyło się spotkanie praktyków edukacji kulturalnej, w którym III LO wzięło udział. Uczestnictwo w wydarzeniu zapewniła nam realizacja projektu Wielkopolski self -made man, czyli H. Cegielski a idea organicznikowska w ramach programu Kulthurra! Zajęcia artystyczne w szkołach.
Art Camp to podsumowanie 10 lat obecności programu CEO „Kulthurra! Zajęcia artystyczne w szkole” w polskich podstawówkach, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych oraz dopełnienie odbywającego się tydzień wcześniej Kongresu Kultury. Na Art Camp zaproszono edukatorów kulturalnych, animatorów, artystów, nauczycieli i wszystkich, którym bliski jest temat kultury oraz edukacji, co pozwoliło stworzyć przestrzeń do dyskusji.
7-godzinny program obejmował: pokaz diaporamy Radka Bułtowicza i uczniów z Mucharza (która powstała w ramach programu CEO „Sztuka w terenie. Rezydencje artystyczne w szkole”), panel dyskusyjny o edukacji kulturalnej z udziałem dr Marty Kosińskiej CPE AMU, dr Joanny Kubickiej IKP UW ze specjalizacji Animacja Kultury oraz Katarzyny Michalskiej- założycielki Klas Aktywności Twórczej oraz Edyty Ołdak- artystki z Akademii Dobrej Edukacji w Legionowie. Podkreślano, oczywistą dla każdego nauczyciela, rolę uczenia przez działanie, w którym nauczyciel staje się przewodnikiem pokazującym, iż cały czas trzeba się rozwijać. Celem takiego postępowania ma być otwartość ucznia po ukończeniu przez niego szkoły; poczucie, że w miejscu, w którym żyje, można coś zrobić; że można tworzyć i wpływać na otaczającą go rzeczywistość. Animatorzy kultury to nie tyle pośrednicy między kulturą a odbiorcami, co współtowarzyszący, wspierający. Kultura to pole poszukiwań dla animatora. Sztuka i treści programowe to pretekst do twórczego wykorzystania. Wniosek można by sprowadzić do tego, że wszyscy jesteśmy artystami w szkole, jeśli działamy w sposób twórczy. Podobnie jak i w wędrówce nie tyle ważny jest sam cel, co droga do niego; nie tyle produkt finalny ( który ma prawo być niedoskonały), ile sam proces; samopoznanie i samokrytycyzm. Te spostrzeżenia zdaje się potwierdzać w pełni realizowany z uczniami kl. IId projekt Wielkopolski self -made man, czyli H. Cegielski…
Na Art. Camp złożyły się także warsztaty poświęcone trendom edukacji kulturalnej – sztuce współczesnej (Bunkier Sztuki w Krakowie), pedagogice teatru (Stowarzyszenie Pedagogów Teatru), muzyce (Fundacja Muzyka jest dla wszystkich) i filmowi (Filmoteka Szkolna. Akcja!).
Przygotowano również stoliki tematyczne – Centrum Praktyk Edukacyjnych, Dom Kultury Inspiro, Platforma Kultury NCK Teatroteka Szkolna, Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, gdzie można było zapoznać się z ofertą tychże instytucji.
Cieszę się, że miałam możliwość uczestnictwa w inspirującym spotkaniu, w którym maczał palce Hipolit Cegielski i kl.IId.
Beata Błaszczyk