Home
Sesja popularnonaukowa klasy 2D

Sesja popularnonaukowa klasy 2D

Sesja popularnonaukowa klasy 2D

będąca podsumowaniem realizowanego projektu

Wielkopolski self -made man, czyli H.Cegielski  a idea organicznikowska

 

 

Już w maju 2015 roku wybraliśmy temat sesji i postanowiliśmy zgłosić nasz udział w programie Centrum Edukacji Obywatelskiej “Kulthurra! Zajęcia artystyczne w szkołach” i kolejnej edycji konkursu „Moje miejsce, moja historia”. Udało się i znaleźliśmy się wśród dwudziestu wytypowanych do udziału w programie szkół. Naszemu projektowi nadaliśmy nazwę Wielkopolski self -made man, czyli H.Cegielski a idea organicznikowska. Kilkumiesięcznej pracy pełnej wzlotów i upadków przyświecało motto: Żył między romantycznym słowem a pozytywistycznym czynem zaczerpnięte z filmu Poezja i maszyny w reżyserii Jacka Kubiaka o postaci słynnego poznańskiego przemysłowca.

Realizację projektu rozpoczęliśmy od podziału na grupy zadaniowe. Każdej grupie zostało przydzielone zadanie znalezienia bibliografii do wskazanego zagadnienia, a następnie zebranie jak największej ilości informacji o danej dziedzinie życia Cegielskiego. Mimo iż wymagało to więcej czasu niż na początku było zakładane, grupy ostatecznie wywiązały się ze swoich zadań i przystąpiły do kolejnych etapów pracy.

W celu lepszego zbadania życia poznańskiego organicznika zaprosiliśmy na spotkanie aktora – pana Michała Grudzińskiego, który odgrywał postać Hipolita Cegielskiego we wcześniej wspomnianym filmie Poezja i maszyny. Głodni wiedzy postanowiliśmy zaspokoić swój apetyt, zapraszając również profesora UAM, pana Wiesława Ratajczaka. Jedna z grup w ramach realizacji swojego zadania udała się zasięgnąć informacji u członków Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego.

Wszystkie spotkania przebiegły pomyślnie i dostarczyły nam ciekawych wrażeń oraz wiedzy. Na tym jednak nasza praca się nie skończyła. Na podstawie wyników klasowej burzy mózgów powstał wstępny zarys filmu, który miały być kulminacyjnym punktem pracy nad projektem. Zabraliśmy się za tworzenie scenariusza, jednakże praca poszczególnych grup nigdy nie skończyłaby się tak pozytywnie, gdyby nie wyjątkowe zaangażowanie i wkład jednej z uczennic – Dominiki Czarskiej-Jachimowicz. To właśnie ona ze zlepków scenariusza stworzyła piękną całość i nadzorowała wcielanie jej w życie. Aby przyciągnąć jak największą ilość widzów oraz zdobyć zainteresowanie, Dominika stworzyła zwiastun filmu składający się ze zdjęć miejsc powiązanych z postacią Hipolita Cegielskiego. Kiedy role w naszym własnym oryginalnym filmie zostały przypisane, nadszedł czas na nagrania. Odegranie wszystkich scen zajęło nam tydzień, drugie tyle- montowanie filmu. Montażem zajął się Wiktor Dybalski, który świetnie poradził sobie ze stroną techniczną,  jak i z kwestią zarządzania pracą reszty oraz nadzorowaniem gry aktorskiej.

Zwieńczeniem projektu była prezentacja, której dokonaliśmy 7 czerwca. Odbyła się ona w auli naszej szkoły, gdzie zaprosiliśmy kilka klas oraz gościa specjalnego – członka zarządu Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego, pana Dominika Górnego. W ciągu 45 minut z ogromną szczerością podsumowaliśmy wszystkie etapy naszej pracy, ukazując jej słabe, jak i mocne strony. Mimo początkowych problemów technicznych udało nam się zaprezentować zarówno zwiastun, jak i sam film. Zakończeniu towarzyszyła duża radość, ulga oraz częściowa satysfakcja zarówno po stronie uczniów, jak i po stronie, nadzorującej i dzielnie wspomagającej naszą pracę, pani profesor Beaty Błaszczyk.

Praca nad projektem trwała kilka miesięcy ze względu na niesubordynację oraz opieszałość naszej klasy. Mimo tego udało nam się wyciągnąć wiele wniosków i naukę na przyszłość odnośnie zmian i poprawek, jakie powinniśmy wnieść w swoją pracę oraz swój poziom zaangażowania.

Labor omnia vincit te słowa zamieszczone na pomniku poświeconym pamięci H. Cegielskiego idealnie podsumowują naszą pracę projektową. Również słowa francuskiego powieściopisarza, Jeana Paula Sartre’a: Jesteśmy niczym innym, jak tylko swoim własnym projektem  stały się nam bardzo bliskie, ponieważ dostrzegliśmy jak duża odpowiedzialność spoczywa na osobie, która do czegoś się zobowiązuje. Projekt uświadomił nam, że wkraczamy w etap życia, podczas którego pomoc będzie coraz rzadziej spotykana, a samodzielność coraz częściej wymagana. Z tą wiedzą możemy kontynuować swoje działania w szkole, jak i poza nią, pamiętając o świeżo wyciągniętych wnioskach.

 

Barbara Sip

Linki do:

-prezentacji podsumowującej projekt http://prezi.com/4lv3flipicys/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

 

-filmu o Hipolicie Cegielskim

https://youtu.be/zVYQNmt8xog

 

-zwiastuna filmu

https://www.youtube.com/watch?v=j8nJBah2IYU

https://www.facebook.com/kulthurra.ceo/

 

13393336_10209826136034634_843706214_n 13393378_10209826135434619_873117009_n 13393467_10209826134914606_473857425_n 13401150_10209826132154537_443770402_n 13401157_10209826135674625_1004002889_n 13401224_10209826132074535_1747155506_n 13401267_10209826135114611_2117016326_n 13401465_10209826135274615_336580154_n 13407390_10209826134154587_446449659_n 13407545_10209826132554547_1339196414_n 13407545_10209826135514621_1791613873_n 13413829_10209826135314616_875919651_n 13413882_10209826131554522_350060762_n 13413928_10209826132434544_1422936388_n 13414004_10209826134634599_361025043_n 13414475_10209826132394543_1211572371_n 13434180_10209826132314541_772026824_n