Home
Sesja fizyczna „ Moja fizyka”

Sesja fizyczna „ Moja fizyka”

Dnia 8.03.2019 r. odbyła się tradycyjna już w III LO w Poznaniu sesja fizyczna. Została zorganizowana przez uczniów klasy II c „Linux”, której uczniowie w zespołach  zaprezentowali swoje eksperymenty związane z zainteresowaniami grupy  i hobby poszczególnych jej członków. Sesję swoją obecnością zaszczycili: Pani Dyrektor III LO oraz nauczyciele i uczniowie z klas o profilu matematyczno-fizycznym.

Początek sesji zaczął się, jak zwykle, w nietypowy sposób. Tym razem uczniowie: Dominik Szafrański i Martyna Głodek zaprezentowali przeprowadzoną sondę uliczną. Przypadkowi przechodnie odpowiadali na proste pytania związane z fizyką: np. „Czy na Księżycu jest grawitacja?” lub  „Jak jest zbudowany atom?”  Okazało się, że nie każdy lubi na takie pytania odpowiadać, ponieważ niewiele osób  zna poprawne odpowiedzi.

Uczniowie klasy „Linux” udowadniają, że : „poznać, znaczy polubić”, a świadczą o tym przedstawione na sesji projekty.

Pierwszym z nich było przedstawienie wniosków z badania akustycznego poszczególnych sal lekcyjnych oraz auli szkolnej. Urszula Rudnicka za pomocą specjalnego rejestratora akustycznego  badała zjawisko pogłosu, nakładania się fal dźwiękowych oraz jakości dźwięku. Okazało się, że najlepsza jakość dźwięku jest rejestrowana w pokoju nauczycielskim.

Chłopcy z klasy 2c  przedstawili w zupełnie innym świetle silniki spalinowe. Przemysław Szewczak i Mikołaj Strzelczyk zgłębili tajniki mocy silników oraz ich moment obrotowy. Być może, po występie Przemka i Mikołaja,  silniki spalinowe zyskały nowych fanów.

Kolejnym  wystąpieniem promującym fizykę  był  projekt  Pawła Woźniaka i Eweliny Tymy, w którym główną rolę odegrały  smartfony, służące nam przede wszystkim do łączności ze światem. Za pomocą aplikacji Phyphox uczniowie zbadali zjawisko Dopplera, wyznaczyli przyspieszenie ziemskie oraz przy wykorzystaniu  echolokacji wykonali pomiary odległości.

Warto także wspomnieć o doświadczeniu wykonanym przez Kacpra Łosia i Bartłomieja Witt. Zaprezentowali oni  działo „Airzooka”. Zbudowane ono było z walcowatego pojemnika z membraną i wydrążoną z drugiej strony okrągłą dziurą. Po napełnieniu zbiornika dymem oraz uderzeniu w membranę z otworu wylatywały kółka dymu, tzw. toroidy, które w efektowny sposób gasiły wcześniej przygotowane świece, a nawet przewracały puszki ustawione w piramidę.

Przemiany energii za pomocą  metalowej kulki zaprezentowały Klaudia Blumreder      i Wiktoria Sara. Efektowne skutki pracy toczącej się kuli po zawiłym torze pełnym kolejnych niespodzianek przyczynowo – skutkowych  zakończyły się uruchomieniem programu muzycznego.

Maciej Matuszak oraz Jakub Gawron  uwięzili w polu elektrycznym skaczące  kulki pokryte grafitem oraz skonstruowali  drabinę  Jakuba, nawiązując do przypowieści biblijnej. Drabiną było  urządzenie elektryczne, zbudowane z metalowych prętów, ułożonych w kształt litery „V”, po których przesuwał się łuk elektryczny wywoływany przyłożonym napięciem o bardzo wysokiej wartości, które zostało uzyskane dzięki specjalnemu generatorowi.

Doświadczenia z falami akustycznymi są zawsze efektowne, tym bardziej, że można je nie tylko usłyszeć, ale także zilustrować. Skorzystał z tego Kacper Skwarek, który za pomocą dużego głośnika uzyskał piękny wzór fali dźwiękowej.

Spektakularnym projektem był skaner 3D, który wykonał Mateusz Koza. Budowa urządzenia trwała rok. Może ono  zostać użyte do skanowania dużych obiektów. Przy budowie skanera Mateusz wykazał się  kreatywnością i wytrwałością.  Ciekawie zostały rozwiązane  niektóre problemy techniczne oraz  elektroniczne. Kolejnym pomysłem Mateusza jest budowa radioteleskopu.

Mam nadzieję, że usłyszymy jeszcze o naszych młodych pasjonatach techniki i fizyki.

 

 

 

Emilia Misch – nauczyciel fizyki

20190308_134002 20190308_140023