Home
Projekt EDU ARCTIC
artcic

Projekt EDU ARCTIC

Projekt EDU-ARCTIC jest interdyscyplinarnym projektem edukacyjnym finansowanym ze środków europejskich skierowanym do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Koncentruje się on głównie na wykorzystaniu badań polarnych w celu zwiększenia zainteresowania  uczniów  badaniami naukowymi we współczesnym świecie.  Projekt ma również na celu ustanowienie ścisłej relacji między środowiskiem naukowym z arktycznych stacji badawczych  oraz edukacyjnym reprezentowanym przez szkoły z całej Europy.

Głównym elementem programu są lekcje on-line, na których uczniowie poznają metody i narzędzia pracy naukowców w odległych stacjach badawczych. Transmisje są interaktywne. Naukowcy  zachęcają                    w nich uczniów do zadawania pytań i do wykonywania  zadań. Istotne jest, że uczniowie stają się aktywnymi graczami w procesie uczenia się.  Uczniowie mają także możliwość prowadzenia samodzielnych obserwacji i pomiarów w ramach międzynarodowego programu monitoringu środowiska.

EDU-ARCTIC oferuje uczniom i nauczycielom różnorodne, nowoczesne narzędzia:

  • Lekcje on-line z udziałem badaczy polarnych
  • Program monitoringu środowiska prowadzonego przez szkoły
  • Warsztaty dla nauczycieli
  • „Polarpedię” – internetową encyklopedię arktyczną
  • Konkursy dla uczniów, w których nagrodą jest wyprawa na arktyczną stację badawczą

Partnerami  projektu są:

Instytut Geofizyki PAN  (lider) – monitoring środowiska w zakresie geofizyki w Polsce i Arktyce

FINI – część departamentu geoinformacji Farejskiej Dyrekcji Geologii i Energii (Wyspy Owcze)

NIBIO – Norweski Instytut Badań Bioekonomicznych

 

Nasza szkoła aktywnie bierze udział w tym projekcie (klasa 1c oraz 1f)

Dla najlepszych klas dedykowane  będą zajęcia emitowane ze stacji polarnej (Polar Station in Hornsund, Arctowski Antarctic Station).  Klasa 1c ma obecnie najwięcej  punktów zdobytych w projekcie, a nasza szkoła zajmuje drugie miejsce spośród 188 szkół z całej Europy. Na obecną, dobrą pozycję zapracowali także uczniowie biorący udział w konkursie o Arktyce, którzy pokonali nie tylko barierę geograficzną, ale też językową. Do drugiego etapu konkursu zakwalifikowało się 12 drużyn, w których znaleźli się uczniowie naszej szkoły: Marcin Przewoźny, Jan Chlebek.

Do trzeciego etapu, który był zarazem finałem konkursu, zostało zakwalifikowanych sześć drużyn, w skład których weszła  także  uczennica klasy 1f  Aleksandra Sobańska.

Za rok z pewnością więcej osób weźmie udział w tym konkursie, w którym główną nagrodą jest dwutygodniowy wyjazd na Wyspy Owcze.

Pomysły na projekt mogą być różne, zależy to od pasji i zainteresowań autora. Oto przykłady:

  1. Marcin Przewoźny – projekt innowacji  –  „Nowy system zbierania danych z urządzeń naukowych”

Podsumowanie – autor Marcin Przewoźny

„Mój pomysł opiera się na ulepszonym systemie zbierania danych z aparatury badawczej, która teraz polega na tym, że większość prac musi być wykonywane ręcznie, (…..)Cała koncepcja zakłada, że te ośrodki badawcze będą wyposażone w nadajnik z odbiornikiem umożliwiającym przekazywanie pomiarów za pomocą fal radiowych. Cały system działa przy użyciu wspomnianych fal, które będą służyć do przesyłania danych, np. temperatury, które następnie drogą radiową trafi do stacji badawczej, która jest wyposażona w odbiornik czytnik będzie mógł odbierać dane, co pozwala naukowcom na odczyt danych bez wychodzenia nawet poza stację badawczą. Moja praca zawiera szczegółowy opis metody tej komunikacji. Wszystkie urządzenia będą zasilane                                 z odnawialnych źródeł energii. Propozycja tej modyfikacji nie będzie zatem miała negatywnego aspektu  biologicznego lub estetycznego (…..),Cała idea  monitoringu i zbierania danych jest ułatwieniem pracy naukowców w rejonie Arktyki w bardzo trudnych i niekorzystnych warunkach klimatycznych. Mam nadzieję, że modyfikacja dokonana przeze mnie, pomoże naukowcom lepiej zbadać i dbać o ten cenny kawałek naszej Ziemi. Myślę, że mój pomysł jest  nowoczesny i da naukowcom możliwość pracy w innowacyjny sposób. Mam przekonanie, że będzie wnosić ducha nowoczesności w zrozumieniu rejonu Arktyki.”

  1. Jan Chlebek – Projekt badawczy – „Czy naprawdę potrzebujemy zasobów naturalnych Arktyki?”

Podsumowanie – autor Jan Chlebek

„Czy naprawdę potrzebujemy zasobów naturalnych Arktyki?” Jest to pytanie, na które postaram się odpowiedzieć w moim filmie. Byłem zawsze ciekawy, czy zasoby naturalne, które oferuje nam Ziemia będzie wystarczające dla przyszłych pokoleń. Co się stanie, gdy zabraknie paliw kopalnych z krajów takich, jak: Rosja, Stany Zjednoczone czy Arabia Saudyjska? W moim filmie odniosę się do bieżącej konsumpcji zasobów naturalnych, spróbuję obliczyć  szacunkową wartości poszczególnych złóż surowców. Powiem o ilości osadów mineralnych, które możemy uzyskać                           z Arktyki i trudności związanych z ich wydobyciem. W moim projekcie użyję licznych animacje                        i wykresów. Odniosę się, np. do treści Statistics Norway (ssb.no) i Luleå University of Technology (ltu.se).”

  1. Aleksandra Sobańska – Projekt badawczy „Dlaczego i czy woda i śnieg kwitną?”

Aleksandra weszła w skład drużyn, które są w finale i wyjadą na Wyspy Owcze.

Gratulujemy!

Więcej informacji o projekcie na stronie:    edu-arctic.eu

 

Opracowała: Emilia Misch