Home
Czy Faubert był romantykiem? ,,Pamiętniki szaleńca” i ,,Listopad” jako dzieła rozliczeniowe.

Czy Faubert był romantykiem? ,,Pamiętniki szaleńca” i ,,Listopad” jako dzieła rozliczeniowe.

16 listopada br. uczniowie klasy 2D w ramach zajęć akademickich uczestniczyli

w wykładzie profesora Piotra Śniedziewskiego ,,Czy Flaubert był romantykiem?“

w  Collegium Maius.

Profesor Piotr Śniedziewski jest literaturoznawcą, tłumaczem oraz pracuje w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza

w Poznaniu. Jako jedyny dokonał tłumaczenia “Pamiętników szaleńca“ Flauberta. Napisał prace naukowe, takie jak: ,,Melancholijne spojrzenie“, ,,Czarne słońca romantyków“

oraz ,,Flaubert – w poszukiwaniu opowieści“.

Punktem wyjścia wykładu był początek romantyzmu w Polsce oraz sama postać Adama Mickiewicza, który jest patronem realizmu powieściowego. Poznaliśmy nie tylko samą postać Flauberta, ale również dokonaliśmy analizy jego twórczości. Do najważniejszych dzieł zaliczamy: ,,Szkołę uczuć“; ,,Trzy opowieści“; ,,Pani Bovary“ oraz wymienione powyżej ,,Pamiętniki szaleńca“ czy ,,Listopad“. W tych  utworach Flaubert pozostaje ,,epigonem czarnego romantyzmu“. Poznaliśmy pojęcie bowaryzmu, które przejawia się w twórczości powieściopisarza. Dodatkowo oprócz samej twórczości Flauberta w wykładzie wybrzmiały inne, znane nam już z zajęć, dzieła innych równie wybitnych pisarzy. Były to utwory J.J.Rousseau, Byrona, ,,Cierpienia młodego Wertera“ Johna Wolfganga Goethego czy ,,Żeglarz“ Adama Mickiewicza, który kończy się znanym, skłaniającym do refleksji oraz przemyśleń cytatem: ,,Chcąc mnie sądzić, nie ze mną trzeba być, lecz we mnie“.

Podczas wykładu profesor Śniedziewski zadawał nam wiele pytań, na które wspólnie próbowaliśmy odpowiedzieć. Dało nam to możliwość poszerzenia swojej wiedzy, dowiedzenia się nowych oraz bardzo przydatnych informacji. Swobodna wypowiedź pozwoliła nam również na otworzenie się przed innymi i podzielenie się swoją wiedzą.

Udział w wykładzie zdecydowanie przyczynił się do pogłębienia wiedzy na różne poruszone podczas wykładu tematy. Dzięki takiemu wyjściu mogliśmy zobaczyć, jak wyglądają wykłady uniwersyteckie.

 

Aleksandra Czubanowska i Maja Pogorzelska